دولت در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی به وعده‌های خود عمل خواهد کرد

دولت تلاش کرده به وعده‌هایی را که در زمینه کنترل تورم به مردم داده عمل کرده و امروز حتی نسبت به وعده‌های داده شده مقداری جلوتر هم هستیم.

به گزارش شانا، حسن روحانی که به استان اردبیل سفر کرده است، روز گذشته (چهارشنبه، 29 مرداد) در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری این استان به اقدامهای دولت در عرصه روابط خارجی در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری کارآفرینان اشاره کرد و گفت: بدیهی است که روابط خارجی در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان نیست و دولت در این زمینه مسئولیت دارد و در زمینه سیاست خارجی دولت مصمم به تعامل سازنده با دنیا است.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید روابط خارجی از چارچوب مشخص پیروی کند که همه از آن آگاه باشند، افزود: اگر می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم این تعامل باید روشن و واضح باشد و مقام معظم رهبری نیز در سخنان اخیر خود به تعامل در روابط خارجی تاکید کردند.

روحانی تصریح کرد: امروز تلاش داریم با همه دنیا تعامل داشته باشیم و رهبری عزیز هم بر آن تاکید دارند، بنابراین این موضوع صرفا تصمیم دولت نیست، بلکه تصمیم و موضع نظام است و نظام می‌خواهد با همه دنیا و بویژه همسایگان و کشورهای منطقه روابط نزدیک برقرار کند.

رئیس جمهوری ادامه داد: در روزهای آینده شاهد همکاری بیشتر کشورمان با کشورهای دیگر خواهیم بود و اقدامهایی که دولت طی یک سال اخیر در عرصه دیپلماسی برای برقراری روابط نزدیک و تعامل سازنده انجام داده در حال به نتیجه رسیدن است.

وی در ادامه به مسأله هسته‌ای کشورمان اشاره و تصریح کرد: در مسأله هسته‌ای به دلیل تحریمهای غیرقانونی مشکلاتی بوجود آمده که با اقدامهای انجام شده از بخشی از آن در مدت کوتاهی عبور کردیم، البته هنوز کشورمان در تحریم است، اما با اقدامهایی که انجام شده، توانسته‌ایم پایه‌های تحریم را سست کنیم و شرایط با یکسال گذشته متفاوت است.

روحانی عنوان کرد: در مسأله هسته‌ای، سهم دولت، مذاکره جدی و انتخاب بهترین کارشناسها و دیپلماتها برای مذاکره است و این کار را با تلاش دنبال می‌کند.

رئیس جمهوری گفت: افرادی که امروز در زمینه هسته‌ای در حال مذاکره هستند، جزو بهترین دیپلماتها در دنیا محسوب می‌شوند و همه آنها را با شناخت دقیق انتخاب کرده‌ایم و مذاکرات آنان را شخصا و به طور منظم پیگیری و هدایت می‌کنم.

وی افزود: در مذاکرات هسته‌ای کاملا فعال بوده و مصمم هستیم این مذاکرات به نتیجه برسد.

روحانی با تأکید بر اینکه در مذاکرات باید مراقب بود که از منافع ملی و از حقوق ملت خود صیانت کنیم، تصریح کرد: به همان وعده‌ای که در دوران انتخابات به مردم داده‌ام مبنی بر اینکه سانتریفیوژ‌ها بچرخد و زندگی مردم هم بچرخد، کاملا متعهد هستم و این کار را انجام خواهیم داد، به گونه‌ای که هم حقوق هسته‌ای خود را حفظ کرده و هم تحریمهای نابجا برداشته شود و گامهای دولت در این زمینه کاملا جدی است.

رئیس جمهوری گفت: امیدواریم در ماههای آینده بتوانیم مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کرده و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. البته اگر طرف مقابل هم این اراده را داشته باشد، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

روحانی با تاکید بر اینکه تحریم به نفع هیچ‌کس نیست، گفت: برخی از کشورهای غربی که کشور ایران را تحریم کردند، در ملاقاتهای انجام شده صراحتا اذعان دارند که از تحریم ایران آنها هم زیان کردند، حتی یکی از مقامهای بالای اروپایی تاکید می‌کرد این تحریمها ضدبشری است.

رئیس جمهوری ادامه داد: امروز برای دنیا روشن شده که جمهوری اسلامی ایران در زمینه هسته‌ای شفاف عمل کرده و به دنبال فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای است.

روحانی خطاب به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران گفت: اطمینان داشته باشید، دولت در این زمینه قدمهای محکم، استوار و مدبرانه‌ای را برخواهد داشت.

رئیس جمهوری گفت: تردیدی نیست که فعالیت اقتصادی بر دوش کارآفرینان قرار دارد و دولت باید زمینه‌های لازم را برای حرکت آنان فراهم کند.

روحانی با بیان این‌که دولت در آغاز کار با مشکلات بسیار زیادی در بخشهای مختلف از جمله عرصه اقتصادی مواجه بود، افزود: دولت با توجه به این مشکلات فکر می‌کرد که اگر بخواهد زمینه را برای تحرک اقتصادی صاحبان سرمایه و کارآفرینان فراهم کند در گام نخست باید برای مسأله تورم و رکود چاره‌ای بیندیشد.

وی گفت: شرایط تورم در کشورمان به گونه‌ای بود که نه تنها در هر ماه بلکه هر روز و ساعت تورم در حال افزایش بود.

رئیس جمهوری با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در ابهام و تاریکی کار بسیار دشواری است، بیان داشت: با توجه به شرایطی که وجود داشت، لازم بود که فضای اقتصادی را شفاف کنیم تا چنانچه کسی بخواهد سرمایه‌گذاری کند، قادر به پیش‌بینی باشد، چراکه عدم قدرت پیش‌بینی می‌تواند معضلات بزرگی ایجاد کند.

روحانی تصریح کرد: در عرصه اقتصادی اعتماد نداشتن نیز بسیار مشکل‌آفرین است، به ویژه اگر خدای ناکرده کارآفرینان نسبت به دولت بی‌اعتماد باشند.

رئیس جمهوری گفت: سرمایه‌گذاری در امنیت، ثبات، اطمینان و اعتماد قابل قبول نسبت به آینده امکان‌پذیر است و همه تلاش دولت در یک سال گذشته این بوده که در زمینه اقتصادی نوعی آرامش بوجود آورد.

روحانی اقدامهای دولت در زمینه تورم را با توجه به اظهارهای کارشناسان اقتصادی موفقیت‌آمیز دانست و افزود: دولت تلاش کرده به وعده‌هایی که در زمینه تورم به مردم داده عملی کند و امروز حتی نسبت به وعده‌های داده شده مقداری جلوتر هم هستیم.

رئیس جمهوری با تأکید بر این‌که دولت معتقد است پیش از این‌که با کارشناسان و صاحب‌نظران مشورت کند قول و وعده‌ای به مردم ندهد، ادامه داد: همچنان که در زمان انتخابات قول دادم که بدون مصلحت با صاحب‌نظران تصمیم را اتخاذ و عملی نخواهم کرد به این وعده کاملا وفادار بوده و خواهم بود.

روحانی تصریح کرد: ما به تعهد خود در روند کاهش تورم به طور مستمر تا رسیدن به تورم تک رقمی ادامه خواهیم داد و همه تلاش دولت این است که تا پایان سال ۹۵ تورم را یک رقمی کند.

رئیس جمهوری گفت: دولت کاملا مراقب است که پایه پولی افزایش پیدا نکند و از دست بردن به خزانه بانک ملی پرهیز می‌کند، البته بالا بردن پایه پولی کار سختی نیست و با یک دستور می‌توان این کار را انجام داد همانطور که قبلیها با یک دستور ۴۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی را برای مسکن افزایش دادند. بنابراین استفاده از این روش کار ساده‌ای است، اما این دولت معتقد است که چنین اقداماتی مشکل را به طور ریشه‌ای حل و فصل نمی‌کند.

روحانی تصریح کرد: باید هوشیار باشیم که پایه پولی کشورمان از تعادل خارج نشده و مشکل‌آفرین نشود.

رئیس جمهوری با بیان این‌که کنترل تورم همراه با خروج از رکود کار سختی است، گفت: اگر چه این اقدامها دشوار است، اما دولت به این نتیجه رسیده که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید در این مسیر حرکت کند و همه برنامه‌ریزیهای دولت بر این مبنا قرار دارد که در پایان امسال رشد اقتصادی کشور مثبت باشد و به حول و قوه الهی این کار انجام خواهد گرفت و این گام مؤثری است که تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خیال راحت و با اعتماد وارد عرصه فعالیت شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی با اشاره به ضرورت توانمند کردن بانکها افزود: در لایحه‌ای که برای خروج از رکود به مجلس شورای اسلامی ارایه داده‌ایم، موضوع توانمند و فعال کردن بانکها را مدنظر قرار دادیم و پیش‌بینیهای لازم انجام شد تا بتوانیم معضلات اقتصادی را حل و فصل کنیم.

کد خبر 223210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =