برنامه ریزی برای صرفه‌جویی 22 میلیارد لیتری سوخت نیروگاهی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران از برنامه وزارت نیرو برای صرفه‌جویی 22 میلیارد لیتری در سوخت نیروگاه‌های کشور خبر داد.

به‌ گزارش شانا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، همایون حائری عصر دیروز (چهارشنبه، 29 مرداد) در آیین کلنگ‌زنی بخش بخار نیروگاه چرخه ترکیبی سبلان اردبیل که با حضور حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو برگزار شد، با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال 48 هزار و 500 مگاوات ثبت شده است، گفت: در سال گذشته 62 میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه‌ها مصرف شده است که هزینه آن به نرخ بین‌المللی 62 میلیارد دلار می‌شود و امسال میزان سوخت مصرفی به 65 میلیارد لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت، قراردادهایی با بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی منعقد شده که قرار است 66 هزار مگاوات از کل تولید برق کشور به سیکل ترکیبی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: با تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی افزون‌بر صرفه‌جویی 22 میلیارد لیتری در سوخت، بازده نیروگاه‌ها نیز از 37 درصد به 42 درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت توانیر اظهار کرد: افزون‌بر تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، تنها در سال‌جاری قرارداد احداث 900 مگاوات تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر نیز با بخش خصوصی منعقد شده است.

وی گفت: ظرفیت نیروگاه سبلان اردبیل با توجه به پروژه احداث سه واحد بخار که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد، به 1500 مگاوات افزایش می‌یابد.

حائری اظهار کرد: این نیروگاه با تکمیل خط 400 کیلوولت سبلان به آیدوغموش میانه، محوریت انتقال برق منطقه شمال‌غرب و کشورهای همسایه را برعهده خواهد داشت.

وی با اشاره به تنها نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین‌شهر به ظرفیت 55 مگاوات، ابراز امیدواری کرد: به‌زودی این نیروگاه مهم در امر انرژی پاک به بهره‌برداری برسد.

براساس این گزارش، ظرفیت کنونی نیروگاه چرخه ترکیبی سبلان اردبیل با شش واحد 160 مگاواتی گازی 960 مگاوات است که پس از تکمیل سه واحد بخار 160 مگاواتی، ظرفیت کلی آن به حدود 1500 مگاوات افزایش خواهد یافت.

نیروگاه سبلان اردبیل در 25 کیلومتری جاده اردبیل به مشکین‌شهر قرار دارد.

کد خبر 223213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =