یونان خواهان راهکاری برای توقف احتمالی ترانزیت گاز از اوکراین است

یونان از کمیسیون اروپا خواسته است در صورت توقف ترانزیت گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین، یک برنامه پشتیبانی برای تضمین عرضه ال ان جی به کشورهای حوزه بالکان ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آتن، یانیس منیاتیس، وزیر انرژی یونان به گانتر اوتینگر، کمیسر انرژی اروپا، یک سازوکار فوری را برای تضمین عرضه حجم اضافی ال ان جی با قیمت پایین برای آن دسته از کشورهای اروپایی که با کمبود ذخیره گار روبرو هستند، پیشنهادداده است.

روسیه  اواسط ماه ژوئن گذشته به دلیل اختلاف با اوکراین درباره بدهیهای گازی کی یف، عرضه گاز به این کشور را قطع کرد؛ با این حال ترانزیت گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین ادامه داشته است.

یونان حدود 60 درصد از نیازهای گازی خود را با واردات این ماده از روسیه و از مسیر اوکراین تامین می کند؛ آتن همچنین از مسیر ترکیه از جمهوری آذربایجان، گاز وارد می کند و یک پایانه ال ان جی دارد.

وزیر انرژی یونان چهارشنبه (29 مرداد ماه) درباره امکان اختلال و توقف جدی عرضه گاز به اروپا در فصل زمستان هشدار دارد و گفت: یونان و کشورهای حوزه بالکان بیشتر از دیگر بازارهای اتحادیه اروپا آسیب پذیر هستند.

وی پنج شنبه (30 مرداد ماه) به رویترز گفت: ما این ابتکار عمل را (یک سازوکار مشترک و منسجم) که تضمین کننده عرضه ال ان جی در صورت توقف عرضه گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین است، ارائه داده ایم.

مقامهای وزارت انرژی یونان اعلام کردند: این خطر وجود دارد که مازاد ال ان جی به آسیا ارسال شود.

کد خبر 223238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =