اوکراین بدون گاز روسیه زمستان سختی خواهد داشت

نخست وزیر اوکراین هشدار داد که این کشور بدون گاز روسیه، زمستان سخت و دشواری را پیش رو خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین جمعه (31 مرداد ماه) با هشدار درباره این که کشورش زمستان سرد و طولانی را پیش رو خواهد داشت، گفت: کی یف به پنج میلیارد مترمکعب گاز وارداتی بیشتر از روسیه نیاز دارد و و به دلیل تاثیر تنشها در مناطق صنعتی شرق خود، شاید نیازمند واردات زغال سنگ باشد.

ماهها جنگ میان نیروهای دولتی و شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین، سبب کاهش تولید معادن زغال سنگ این کشور یا در بعضی از این معادن تولید به طور کلی تعطیل شده است.

در همین حال، روسیه نیز که حدود نیمی از عرضه گاز به اوکراین رادر سال گذشته به خود اختصاص داده بود، اواسط ماه ژوئن گذشته به دلیل اختلاف با اوکراین درباره بدهیهای معوقه گازی آن، عرضه گاز به این کشور را قطع کرد.

یاتسنیوک در یک مصاحبه تلویزیونی و در پاسخ به سوالی درباره این که کی یف می تواند بدون گاز روسیه زنده بماند و روزگار بگذارند، گفت: خیر، این شرایط در زمستان دشوار خواهد بود.

وی افزود: شرکت نفتوگاز اوکراین 3.1 میلیارد دلار برای خرید گاز در فصل زمستان کنار گذاشته است.

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: این کشور در تلاش برای واردات بیشتر گاز از اتحادیه اروپا و کاهش مصرف گاز نسبت به 50 میلیارد مترمکعب گاز مصرف شده پارسال است.

به گفته وی، اوکراین هم اکنون 15 میلیارد مترمکعب گاز ذخیره شده دارد.

این مقام ارشد اعلام کرد: اوکراین، صادرکننده عمده زغال سنگ، به دلیل افت تولید داخلی زغال سنگ که تحت تاثیر تنشهای داخلی قرار گرفته، در حال بررسی خرید و واردات زغال سنگ است.

حدود نیمی از 115 معدن زغال سنگ دراوکراین (دومین تولیدکننده بزرگ اروپا) تولید را نصف کرده اند؛ ضمن آن که تولید زغال سنگ این کشور در ماه ژوئیه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با 22 درصد کاهش به 5.6 میلیون تن رسیده است.

نخست وزیر اوکراین گفت: معادن زغال سنگ اوکراین بمباران شده اند و بنابراین هیچ تولید زغال سنگی نداریم و بدون عرضه زغال سنگ به نیروگاههای تولید برق، برای تولید برق با مشکل روبرو هستیم.

کد خبر 223240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =