57 میلیارد تن کیلومتر نفت خام و فرآورده با خط لوله جابجا شد

57 میلیارد تن کیلومتر نفت خام و فرآورده سال گذشته از طریق خط لوله با صرف یک هفتم هزینه نسبت به نفتکش و راه آهن، جابجا شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: انتقال زمینی فرآورده های نفتی در کشور از سه طریق خط لوله، راه آهن و نفتکش انجام می گیرد که در این میان نقش خطوط لوله نفت بیش از سایر بخشهاست.

عباسعلی جعفری نسب گفت: بیش از 67 درصد انتقال زمینی فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور از طریق خطوط لوله نفت و با کمتر از 24 درصد هزینه انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقال فرآورده نفتی از طریق خط لوله تنها 43 درصد از فعالیت این شرکت را شامل می شود، افزود: 57 درصد از وظیفه این شرکت شامل انتقال نفت خام است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه در سال گذشته 57 میلیارد تن کیلومتر نفت خام و فرآورده در کشور از طریق خط لوله جابجا شده است، ادامه داد: از این میزان 32.5 میلیارد تن کیلومتر به انتقال نفت خام و 24.5 میلیارد تن کیلومتر به انتقال فرآورده مربوط می شود.

جعفری نسب تصریح کرد: نقش نفتکشها در انتقال فرآورده و نفت خام در کشور 9.5 میلیارد تن کیلومتر و راه آهن نیز 2.5 میلیارد تن کیلومتر بوده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به این که انتقال نفت و فرآورده یک هفتم هزینه را نسبت به انتقال از طریق نفتکش و راه آهن دارد، گفت: انتقال از طریق خطوط لوله ایمن تر بوده و از سوی دیگر تابع شرایط جوی نیز نیست و هیچوقت متوقف نخواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر سیاست کلان کشور مبنی بر کاهش مصرف سوخت مایع نیروگاهی، گفت: با این وجود به علت کاهش هزینه ها و ایمن تر بودن جابجایی از طریق خط لوله، سال گذشته انتقال سوخت مایع به نیروگاهها 51 درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است.

بر اساس این گزارش انتقال نفت خام و فرآورده به عنوان یکی از وظایف و مهمترین وظیفه شرکت خطوط لوله و مخابرات کشور محسوب می شود.

186 مرکز انتقال نفت، تاسیسات و فشارشکن به صورت شبانه‌روزی به انتقال ایمن نفت‌خام از مبادی تولید به 7 پالایشگاه مهم کشور (اراک، آبادان، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، تبریز و تهران) می پردازند.

همچنین این شرکت دریافت فرآورده‌های نفتی ( از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سوخت جت) از پالایشگاهها (به جز پالایشگاههای لاوان و شیراز) و انتقال آنها به مخازن انبارهای متصل به خطوط لوله در سراسر کشور؛ تامین سوخت مایع برخی از نیروگاه ها، فرودگاه ها و بخشی از خوراک صنعت پتروشیمی و در مجموع کنترل شبکه ای را با کارکرد انتقال سالانه بیش از 123 میلیارد لیتر مواد نفتی از طریق حدود 14 هزار کیلومتر خطوط لوله و 264 ایستگاه مخابراتی بر عهده دارد.

نگهداری و بهره‌برداری پایدار، ایمن و اقتصادی از خطوط لوله این شریانهای حیاتی انتقال مواد نفتی با پشتیبانی شبکه مخابرات صنعتی با ضریب اطمینان 99/99 درصد، برای رسیدن به این ماموریت خطیر صورت می گیرد.

کد خبر 223280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =