۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
  • کد خبر: 223299
عملکرد یکساله وزارت نیرو در بخش آب و برق اعلام شد

وزارت نیرو عملکرد و دستاورد های یکساله خود را در بخش آب و برق اعلام کرد.

به گزارش شانا با آغاز فعالیت دولت یازدهم و انتخاب حمید چیت چیان به عنوان وزیر نیرو توجه به موضوع آب، تلاش برای کاهش هدررفت آن، افزایش راندمان تولید برق در نیروگاهها و تکمیل پروژه های نیمه تمام بخش انرژی به عنوان بخشی از اولویتهای کاری این وزارتخانه مورد توجه قرار گرفت.

 وزارت نیرو یکی از راهبردی ترین وزارتخانه ها در دولت است که وظیفه تامین و تولید دو محصول اساسی کشور یعنی آب و برق را برعهده دارد زیرا این دو محصول را می توان به عنوان زیربنایی ترین نیازهای زندگی برشمرد.

** بخش آب و فاضلاب کشور

هم اکنون 99.1 درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه آب بهداشتی قرار دارند و از یکهزار و 152 شهر کشور، یکهزار و 113 شهر تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار دارند کهآبرسانی به 31 شهر آن در طول یک سال گذشته جامه عمل به خود پوشیده است.

کل مشترکان تحت پوشش آب شهری 14.5 میلیون فقره است که 560 هزار فقره انشعاب در طول یکسال گذشته نصب شده است.

همچنین 142 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در کشور وجود دارد که 2 هزار و 780 کیلومتر توسعه آن در طول یک سال گذشته اجرا شده است.

براساس این گزارش، آبرسانی به شهرها نیز با 27 هزار و100 کیلومتر خطوط انتقال آب صورت می گیرد که 850 کیلومتر آن در یک سال گذشته عملیاتی شده است.

در سطح شهرهای کشور 124 تصفیه خانه آب در مدار قرار دارد که پنج تصفیه خانه در یک سال گذشته وارد مدار شده است.

همچنین جمعیت تحت پوشش روستایی کشور 79 درصد است که 1/1 درصد آن در یکسال گذشته به این جمع پیوسته اند و در حال حاضر شاخص بهره وری جمعیت خانوار تحت پوشش آب روستایی 77 درصد است که این میزان باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 92 درصد برسد.

در حال حاضر 163 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی داریم که 2 هزار و 900 کیلومتر آن در یکسال گذشته عملی شده است. خطوط انتقال آب روستایی هم اکنون 93 هزار و 500 کیلومتر است که 2 هزار و 500 کیلومتر آن مربوط به یک سال اخیر است.

** اقدامات وزارت نیرو در بخش آب

وزارت نیرو پس از استقرار دولت یازدهم، بسته یک میلیارد دلاری جهت تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی تهیه کرده به طوری که طی سالهای متمادی به دلایل متعدد، ساخت سدها بیش از ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی پایین دست آنها مورد توجه قرار گرفته است.

ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی که تأثیری بسزا در ارتقای بازده انتقال آب و به تبع آن، ارتقای بازده آبیاری دارد، یکی از چالشهای اصلی بخش آب بوده است.

با توجه به عقب ماندگی ساخت شبکه های پایاب سدها و نیاز به منابع مالی قابل توجه برای اجرای این طرحها و نیز نظر به این که برای  حرکت سریع به سوی پایان این طرحها، منابع عمومی پاسخگو نیست، استفاده از فاینانس خارجی برای ساخت این شبکه ها مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.

در دولت پیشین، ضمن دریافت مجوز شورای اقتصاد، تضمین نامه دولت برای استفاده از 10 میلیارد دلار فاینانس خارجی جهت احداث شبکه های آبیاری و زهکشی کشور به میزان بیش از یک میلیون هکتار شبکه اصلی و فرعی در سال 91 صادر و ابلاغ شد اما به دلایل مختلف از جمله تکمیل ظرفیت بیمه گر (طرح  از سوی بانک مرکزی به بیمه گر خارجی معرفی نشد)، عملیاتی نشد.

باتوجه به اهمیت امر، موضوع در دولت تدبیر و امید نیز پیگیری شد که درنهایت به دلیل حجم بالای بسته، براساس توافق به عمل آمده با بانک مرکزی مقرر شد در نخستین گام یک بسته یک میلیارد دلاری تعریف و نسبت به دریافت تضمین معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری برای آن جهت بازپرداخت اصل و سود تسهیلات ماده (62) قانون محاسبات عمومی (فاینانس خارجی) اقدام شود.

در همین  مسیر، تهیه بسته مذکور در دستور کار قرار گرفت که این بسته مشتمل بر 24 طرح شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت حدود 188 هزار هکتار است و وزارت نیرو تلاش دارد با عملیاتی شدن این بسته، رشد مناسبی در اجرای شبکه ها ایجاد کند.

همچنین احداث و بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی بااستفاده از منابع مالی موجود در قانون بودجه، یکی از اقدامهایی بوده که در این زمینه صورت گرفته و در این راستا در سال نخست استقرار دولت یازدهم، 31 هزار و 488 هکتار شبکه اصلی در حوضه های آبریز غیرمرزی و 5059 هکتار شبکه فرعی به بهره برداری رسیده و ادامه عملیات اجرایی 253 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در دست اجرا نیز پیگیری شده است.

همچنین بازنگری طرحهای شبکه های آبیاری و زهکشی به منظور حصول اطمینان از وجود منابع آب کافی در دستورکار قرار گرفته است.

براساس این گزارش، طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و طرح 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان نیز با توجه به سفر رییس جمهوری به این دو استان و مطالبه های مردم در این استانها در دستورکار قرار گرفته و با تامین اعتبار موردنیاز وارد فاز عملیاتی شده است.

** بهره برداری از 26 پروژه آبرسانی روستایی خراسان رضوی

با بهره برداری از 26 پروژه آبرسانی روستایی استان خراسان رضوی در هفته دولت امسال، بیش از 50 هزار نفر جمعیت روستایی از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان بهره مند خواهند شد.

این تعداد پروژه در 14 شهرستان و 52 روستای استان به بهره برداری خواهد رسید که برای انجام آنها در مجموع 57 کیلومتر خط انتقال و 51 کیلومتر شبکه توزیع اجرا و 16 باب مخزن ذخیره با حجم سه هزار و 200 مترمکعب نیز احداث شده است.

حفر 15 حلقه چاه جدید با آبدهی 179 لیتر بر ثانیه، احداث 119 حوضچه و ساخت 9 ایستگاه پمپاژ از دیگر مشخصات پروژه های آماده بهره برداری توسط شرکت آبفای خراسان رضوی در هفته دولت است.

برای اجرای این پروژه ها در مجموع، اعتباری افزون بر 70 میلیارد ریال هزینه شده است.

** بهره مندی 55191 روستای ایران از نعمت برق

تا پایان اردیبهشت ماه سال 93 بیش از 55 هزار و191 روستای کشور با چهار میلیون و 277 هزار و 893 خانوار از نعمت شبکه برق برخوردار شده اند و هم اکنون طول خطوط شبکه فشار متوسط روستایی به 187 هزار و 580 کیلومتر و فشار ضعیف روستایی به 99 هزار و 180 کیلومتر و ظرفیت ترانسفورماتورهای روستایی به 7361 مگاولت آمپر رسیده است.

در سال 1392 افزون بر 285 روستای جدید زیر 20 خانوار کشور در مجموع با 4026 خانوار جمعیت از برق برخوردار شده اند که برای این کار 182 میلیارد ریال هزینه شده است.

از این تعداد، 13 روستا با 153 خانوار با صرف هزینه 23 میلیارد ریالی از طریق انرژیهای نو از نعمت برق برخوردار شده اند.

30 روستای دیگر نیز در دست اقدام برای برق رسانی هستند و هم اکنون بیش از 99 درصد جمعیت روستایی کشور (همه روستاهای بالای 20 خانوار) تحت پوشش شبکه برق قرار دارند.

** اقدامات وزارت نیرو در بخش برق

وزارت نیرو دولت یازدهم احداث 53 پروژه نیروگاه برق را به ظرفیت 4939 مگاوات  به صندوق توسعه ملی معرفی کرده که قرار است در طول استقرار این دولت پروژه های احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و پروژه های احداث واحدهای تولید پراکنده و تجدیدپذیر که قابلیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارند، شناسایی شده و به بخش خصوصی و سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران جهت جلب سرمایه گذار معرفی شوند.

اقدامهای لازم برای استفاده از تسهیلات خارجی از جمله بانک توسعه اسلامی برای تامین مالی طرحهای برق منطقه ای تهران و نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان صورت گرفته و  شرکتهای برق منطقه ای آذربایجان و اصفهان نیز در مرحله عقد قرارداد قرار دارند.

همچنین 53 پروژه احداث نیروگاه برق در مجموع به ظرفیت 4939 مگاوات (10 پروژه سیکل ترکیبی و بخش بخار سیکل ترکیبی به ظرفیت 4032 مگاوات و 43 نیروگاه تجدیدپذیر و تولید پراکنده با ظرفیت 907 مگاوات) دارای اولویت بالا به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند.

نیروگاههای رودشور، ارومیه، پرند، گلستان، سبلان، کاشان، چابهار، پاسارگاد قشم، هریس و زنجان دو ازجمله پروژه هایی هستند که برای دریافت دو میلیارد و 393 میلیون یورو تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند.

کد خبر 223299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =