۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
  • کد خبر: 223309
آلمان به دنبال جایگزینی گاز ایران با روسیه است

آلمان برای رهایی از وابستگی به گاز روسیه سعی دارد روابط اقتصادی خود با ایران را گسترش دهد.

به گزارش پایگاه خبری ترامپت، آلمان و بطور کلی اروپا در حالی از یکسو بر سر مسئله اوکراین روابط خود با روسیه را تیره کرده و با اعمال تحریمهای اقتصادی به دنبال فشار بر مسکو است که از سوی دیگر به دلیل وابستگی به گاز روسیه می‌کوشد جریان صادرات گاز این کشور را پایدار نگه دارد.

این تناقض در سیاستها و منافع آلمان سبب شده است تا برلین به دنبال قطع وابستگی حیاتی خود به گاز روسیه باشد و به همین منظور به دنبال منابع عظیم نفت و گاز ایران است.

بر اساس این گزارش، در حالی که طی سالهای گذشته به دلیل تحریمهای اعمال شده علیه ایران، روابط اقتصادی تهران و برلین به شدت کاهش پیدا کرد اما هم‌اکنون با وجود دشواریهای موجود آلمان به دنبال گسترش روابط تجاری خود با تهران است.

اوایل ماه اوت میلادی نیز روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی از گسترش روابط اقتصادی آلمان و ایران خبر داد و نوشت: ارزیابیهای اتاق بازرگانی آلمان نشان می‌دهد که فرصتهای سرمایه‌گذاری زیادی در ایران وجود دارد و در صورت کاهش بیشتر تحریمها، حجم مبادلات تجاری می‌تواند به سرعت به 13.4 میلیارد دلار در سال برسد.

با این حال اگر آلمان به دنبال جایگزینی روابط تجاری 100 میلیارد دلاری خود با روسیه است باید تلاشهای خود در خاورمیانه را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

این گزارش می‌افزاید: ایران چهارمین دارنده ذخایر بزرگ اثبات شده نفت و دومین دارنده ذخایر اثبات شده گاز دنیاست و از لحاظ تولید گاز نیز رتبه سوم را دارد، بنابراین اگر آلمان قصد خرید گاز از کشوری غیر از روسیه را داشته باشد، بدون شک ایران می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

از سوی دیگر،‌تحریمها علیه ایران در دهه‌های گذشته سبب شد حجم زیادی از منابع نفت و گاز این کشور دست نخورده باقی بماند و فرصت خوبی برای تولید بیشتر ایجاد کند.

گزارش ترامپت با اشاره به رقابت روسیه، چین و اروپا بر سر همکاری با ایران می‌نویسد: روسیه بدون شک تلاش می‌کند تا نفت ایران را به شمال و شرق هدایت کند و مانع از افزایش صادرات این کشور به اروپا شود. در واقع روسیه و چین هر دو علاقه خود به کسب سهمی در صادرات نفتی ایران نشان داده‌اند.

روابط گسترده اقتصادی روسیه و ایران و طرح تهاتر روزانه 500 هزار بشکه‌ از نفت ایران از جمله تلاش‌های مسکو برای تاثیرگذاری بر مسیر صادرات گازی جمهوری اسلامی است زیرا روسیه نمی‌خواهد اروپا با خرید گاز ایران، وابستگی انرژی خود به مسکو را از بین ببرد.

همزمان آلمان و اروپا نیز برای رهایی از وابستگی به روسیه به شدت می‌کوشند تا روابط خود را با ایران و خاورمیانه گسترش دهند.

کد خبر 223309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =