۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
  • کد خبر: 223310
افزایش خیره کننده قیمت گاز طبیعی در اروپا

قیمت گاز طبیعی در اروپا، با افزایش تعداد قراردادهای آتی به طور چشم افسایی افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری البوابه نیوز، در 6 هفته گذشته، قراردادهای واردات گاز در لندن 18 درصد افزایش داشته است.

کارشناسان یکی از دلایل این افزایش را بلاتکلیف ماندن اختلاف گازی مسکو و کی یف پیش از سرد شدن هوا و افزایش تقاضا برای گاز طبیعی می دانند.

بر اساس این گزارش، کی یف در هفته گذشته قانونی به تصویب رساند که بر اساس آن راه را برای در اختیار گرفتن خط عرضه گاز روسیه به اروپا، باز می کند و به سبب آن دولت مدیریت سامانه انتقال گاز اوکراین را به یک شرکت خصوصی واگذار می کند.

بر اساس این قانون امکان فروش انحصاری 49 درصد از این سامانه به شرکتهای اروپایی و آمریکایی فراهم می شود.

قانون یادشده، شرکت گازپروم را که بیش از 60 درصد از گاز صادراتی خود به اروپا را از طریق سامانه انتقال گاز اوکراین، انتقال می دهد، از مشارکت در اداره این شبکه حذف می کند. 

ماهها جنگ میان نیروهای دولتی و شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین، سبب کاهش تولید معادن زغال سنگ این کشور شد یا در بعضی از این معادن تولید به طور کلی تعطیل شده است.

در همین حال، روسیه نیز که حدود نیمی از عرضه گاز به اوکراین را در سال گذشته به خود اختصاص داده بود، اواسط ماه ژوئن گذشته به دلیل اختلاف با اوکراین درباره بدهیهای معوقه گازی آن، عرضه گاز به این کشور را قطع کرد.

اوکراین در تلاش برای واردات بیشتر گاز از اتحادیه اروپا و کاهش مصرف گاز نسبت به ٥٠ میلیارد مترمکعب گاز مصرف شده پارسال است.

اوکراین هم اکنون ١٥ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره شده دارد.

کد خبر 223310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =