مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در گروه بندی خودروهای نفت گاز سوز باری و مسافری و میزان سوخت دریافتی آنها بازنگری خواهد شد که براساس آن سهمیه این خودروها ساماندهی می شود.

محسن روحانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با تشریح جزییات ساماندهی کارتهای هوشمند سوخت، اظهار داشت: با مصوبه مجلس و با هدف مقابله با تحریم احتمالی بنزین، دولت اقدام به عرضه سوخت از طریق کارت هوشمند کرد.
وی با بیان اینکه از تاریخ ششم تیرماه سال 1386 اجرای سامانه هوشمند سوخت عملیاتی شد، افزود: سیستم هوشمند سوخت در دنیا بی نظیر است و تاکنون نمونه مشابه آن در هیچ کشوری اجرا نشده است.
** پایش مستمر امنیت سامانه هوشمند
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در طول سال های گذشته به طور مستمر وضع امنیتی سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش شده امنیت آن ارتقا یابد.
روحانی اضافه کرد: در ابتدا ارتباط سامانه با جایگاههای عرضه سوخت از طریق خط تلفن بود، اما قصد داریم با هدف افزایش سرعت و امنیت سامانه، از فناوری اطلاعاتی اینترانت داخلی برای سامانه استفاده کنیم تا از این طریق به صورت آنلاین ارتباط مرکز داده سامانه با جایگاه های عرضه برقرار شود.
وی با بیان اینکه مناقصه اجرای این طرح در دستور کار است، گفت: بهبود عملکرد نرم افزار نیز پروژه دیگری برای افزایش کارایی سامانه است.
روحانی اظهار داشت: از طریق انجام این تدابیر امکان کنترل و نظارت و تهیه گزارش های مستمر وجود خواهد داشت.
** محدودیت در عرضه نفتگاز در جایگاه های مناطق مرزی
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه تدابیر ویژه ای برای جلوگیری از قاچاق سوخت در جایگاه های عرضه سوخت در مناطق مرزی انجام می شود، افزود: براساس سیاست توزیع منطقه ای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، عرضه سوخت در مناطق مرزی به شکل ضریبی خاص انجام می شد، اما براساس سیاست جدید دو پارامتر جدید در این مناطق مرزی در نظر گرفته شده است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: براساس پارامترهای جدید، محدودیت هایی برای حق برداشت در طی یک بازه زمانی مثلا 8 ساعت و نیز طی 24 ساعت در نظر گرفته شده تا از این طریق امکان قاچاق کاهش یابد. 
روحانی گفت: تدابیر ویژه ای برای عرضه سوخت و به ویژه گازوییل در مناطق مرزی در نظر گرفته شده که مسوولان این مناطق بر اساس شرایط خاص هر منطقه، نوع خاصی از این طرح ها را انتخاب می کنند.
وی خاطرنشان کرد: از طریق اعمال این محدودیت ها میزان مصرف قاچاق گازوییل کاهش یافته و از مصرف نفتگاز در بخش حمل و نقل در سال گذشته به نسبت سال ماقبل آن حدود یک درصد کاسته شده است.
** صدور سه میلیون کارت سوخت در یک سال گذشته
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در طول یک سال گذشته (از شهریورماه سال 92 تا مردادماه سال 93) حدود 3 میلیون کارت سوخت جدید صادر شده است.
روحانی اضافه کرد: همچنین 135 جایگاه تازه تاسیس در این مدت به سامانه هوشمند متصل شده است.
** ساماندهی کارت سوخت موتوسیکلت های فرسوده و فاقد پلاک ملی
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به طرح ساماندهی کارت های سوخت موتورسیکلت، گفت: حدود 7 میلیون کارت سوخت موتوسیکلت در ابتدای شروع به کار سامانه هوشمند، صادر و از طریق کلانتری ها توزیع شده بود که نیاز به پالایش داشت و براین اساس درچندین مرحله ضرب الاجل هایی در نظر گرفته شد تا مالکان موتوسیکلت ها با اخذ پلاک ملی، کارت سوخت جدید دریافت کنند.
روحانی افزود: در نهایت در اجرای مصوبات دولت و ابلاغ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت حدود 5 میلیون کارت سوخت موتورسیکلت های فرسوده و فاقد پلاک ملی ابطال شد.
** بازنگری در کارت سوخت خودروهای نفتگاز سوز باری و مسافری
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی کارت سوخت گازوییل نیز گفت: در گروه بندی خودروهای نفتگاز سوز باری و مسافری و میزان سوخت دریافتی آنها بازنگری خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه حدود 790 هزار کارت سوخت برای خودروهای گازوییل سوز صادر شده است، اضافه کرد: از طریق ساماندهی وسایل گازوییل سوز و گروه بندی جدید سهمیه این خودروها عادلانه خواهد شد.
وی اظهار داشت: در مجموع 9 گروه خودروی سهمیه نفت گاز دریافت می کنند که شامل 6 گروه باری و سه گروه مسافربر می شوند.
کد خبر 223408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =