تولید گاز از پارس جنوبی در سال 1392 با افزایش 22.1 میلیون متر مکعب در روز به 262.6 میلیون متر مکعب در روز رسید و پیش بینی می شود که در سال 1393 نیز 100 میلیون متر معکب دیگر نیز به تولید این میدان افزوده شود.

به گزارش ایرنا، تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال 1392 با افزایش 22.1 میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال 1391 به 262.6 میلیون متر مکعب در روز رسید. 
**افزایش 5 میلیون بشکه ذخیره نفت در خارگ 
ساخت مخازن ذخیره سازی فلزی نفت خام در جزیره خارگ به ظرفیت 4 میلیون بشکه هم اکنون به اتمام رسیده و در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد و به زودی در مدار عملیات قرار می گیرد.
ساخت مخازن ذخیره سازی بتنی در منطقه گوره و امیدیه نیز در دست اقدام است که در منطقه گوره، 2 مخزن بتنی یک میلیون بشکه ای و 4 مخزن بتنی 500 هزار بشکه ای و در امیدیه دو مخزن بتنی 500 هزار بشکه ای را شامل می شود.
مطالعات مهندسی مخازن ذخیره سازی گناوه به ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت از سوی بخش خصوصی نیز به اتمام رسیده است و هم اکنون عملیات اجرایی مربوط به ساخت بدنه این مخازن در حال انجام است. در صورت رفع مشکلات مربوط به ساخت مخازن ذخیره سازی در منطقه گناوه از جمله اتصال خطوط لوله این مخازن به خط لوله صادراتی و تامین برق مورد نیاز از طریق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، حداکثر تا پایان امسال این پروژه راه اندازی و به بهره برداری می رسد.
مذاکره به منظور واگذاری ساخت پنج میلیون بشکه مخزن ذخیره سازی جدید در نکا و احداث پایانه جدید در جاسک به ظرفیت 10 میلیون بشکه و خط لوله انتقال به سرمایه گذار با شرط تامین نفت خام برای تزانزیت به صورت BOO (ساخت، بهره برداری و مالکیت) یا BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) نیز در دست انجام است.
** برنامه ریزی برای ساخت مخازن ذخیره سازی زیرزمینی به ظرفیت 20 میلیون بشکه
جذب سرمایه گذار به منظور مذاکره برای ساخت مخازن ذخیره سازی استراتژیک زیرزمینی با ظرفیت پیشنهادی 20 میلیون بشکه به روش BOO نیز از دیگر موارد درحال پیگیری است.
مطالعه فاز نخست احداث مخازن ذخیره سازی زیرزمینی نیز تکمیل و مطالعه امکان سنجی فاز دوم به پیمانکار واگذار شده است.
تکمیل و راه اندازی زود هنگام مخازن ذخیره سازی میعانات گازی طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز از سوی مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران و به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس در دست ساخت و پیگیری است.
** توسعه میدان های مشترک نفت و گاز
توسعه میادین مشترک به عنوان یکی از مهمترین اولویت های شرکت ملی نفت ایران در چارچوب فعالیت هایی از جمله انجام فعالیت های منسجم اکتشافی در خشکی و دریا، پیگیری و بررسی مستمر وضعیت میادین مشترک نفت و گاز در کمیته ویژه و با قید فوریت، انتشار اوراق مشارکت به منظور تامین مالی طرح های توسعه ای مربوط به این میادین، تعیین سیاستگذاری و روش های بهینه ازدیاد برداشت از میادین هیدروکربنی با اولویت افزایش تولید از میادین مشترک و مواردی از این قبیل مورد توجه خاص قرار دارد. 
هم اکنون در میان میدان های مشترک، توسعه هر چه سریع تر میدان های مشترکی از جمله میدان گازی پارس جنوبی و میادین نفتی مهمی مثل آزادگان و یادآوران در دستور کار قرار دارد.
** افزایش ضریب بازیافت نفت 
بر اساس ماده 130 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت نفت مکلف به افزایش ضریب بازیافت مخازن هیدروکربوری به میزان یک درصد طبق برنامه جامع صیانتی و ازدیاد برداشت است که در این راستا، فعالیت های گسترده ‏ای در سطح شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه صورت پذیرفته که نتیجه آن افزایش ضریب بازیافت مخازن هیدروکربوری کل کشور بوده است.
ضریب بازیافت در دوره های مختلف تولید از مخزن تعریف می شود که به صورت متعارف، برای یک مخزن با میزان ثابتی از حجم نفت درجا، ضرایب بازیافت اولیه، ثانویه و غیره قابل تعریف هستند. بدین ترتیب ضریب بازیافت از مخزن با روش های مختلف برداشت از مخزن (اولیه، ثانویه و ثالثیه) ارتباط می یابد.
با وجود آن که تعریف کلی ضریب بازیافت ثابت است، اما از آنجایی که حجم هیدروکربور قابل استخراج در بازه های تولیدی و تحت تأثیر روش های مختلف ازدیاد برداشت تغییر می یابد، مقدار ضریب بازیافت نیز تغییر خواهد کرد. نکته قابل توجه آن است که میزان هیدروکربور قابل استخراج و در نتیجه مقدار ضریب بازیافت، حاصل تعیین سناریوهای بهینه تولید از مخزن است که این امر لزوماً به معنای افزایش میزان تولید از مخزن طی یک بازه زمانی نیست.
از اهم برنامه های شرکت ملی نفت ایران به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت می توان به بررسی تزریق آب هوشمند، به روزرسانی پیوسته مطالعات مخازن با تاکید بر سناریوهای ازدیاد برداشت و انتخاب سناریو بهینه، ایجاد گروه ازدیاد برداشت به عنوان گروهی مستقل در شرکت مناطق نفت خیز جنوب به منظور ساماندهی و توجه ویژه به مقوله ازدیاد برداشت، تجهیز آزمایشگاه های مهندسی نفت به عنوان بازوی عملیاتی ازدیاد برداشت و افزایش طرح های تزریق گاز و آب با تکیه بر مطالعات جامع مخازن و سناریو بهینه ازدیاد برداشت اشاره کرد.
ایجاد ساختار شورای عالی مخازن، کمیته مشاورین مخازن، تیم های مدیریت مطالعات مخازن نفتی و گازی در شرکت نفت فلات قاره به منظور انتقال تجربیات متخصصان و نخبگان مهندسی نفت و اتخاذ تصمیمات راهبردی، غربالگری روش های ازدیاد برداشت نفت (EOR/IOR) در تمامی میادین نفتی شرکت نفت فلات قاره ایران، مطالعات امکان استفاده از سایر روش های ازدیاد برداشت مانند پلیمرهای ژلاتینی و تزریق نیتروژن و تزریق گاز امتزاجی به میدان دارخوین از دیگر اقدام های شرکت ملی نفت ایران به منظور افزایش ضریب بازیافت بوده است.
شرکت ملی نفت اعلام کرد از دیگر فعالیت های برنامه ریزی شده به منظور افزایش ضریب بازیافت می توان به انجام مطالعات آزمایشگاهی و شبیه سازی تزریق گاز نیتروژن در مخازن نفتی و امضا تفاهمنامه به منظور انجام مطالعات اولیه در زمینه اجرای پایلوت تزریق گاز نیتروژن در میدان جفیر، استفاده از چاه های افقی در مخازن نفت سنگین، برنامه ریزی به منظور افزایش استفاده از فرازآوری مصنوعی، اجرای پروژه های شکافت هیدرولیکی، بررسی و ارائه راهکارهای جدید و به ‏روز برای کنترل معضل رسوب آسفالتین و همچنین برنامه ریزی به منظور انجام پروژه های راهنمای IOR/EOR در طرح های جدید توسعه میادین، اشاره کرد.
گفتنی است، به منظور تامین هدف یک درصد افزایش ضریب بازیافت حداقل سالانه حدود 25 صدم درصد می بایست ضریب بازیافت در سطح شرکت ملی نفت افزایش یابد که بر اساس اطلاعات کسب شده طی سال گذشته در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که سهم عمده‏ای از تولید را بر عهده دارد، حدود 28 صدم درصد افزایش ضریب بازیافت اعلام شده است.
کد خبر 223432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =