مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: با انجام پروژه های نوسازی و تعمیرات اساسی اسکله های بارگیری در جزیره خارک، توان صادراتی این شرکت به روزانه شش میلیون بشکه رسیده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران ˈ سید پیروز موسویˈ افزود: همچنین با وارد مدار شدن چهار مخزن یک میلیون بشکه ای در دست ساخت، ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در جزیره خارک به ٢٨ میلیون بشکه می رسد که این مهم شرکت پایانه های نفتی ایران را به استانداردهای بین المللی نزدیک تر می کند.

وی اضافه کرد: مهمترین هدف از ساخت مخازن جدید افزایش توان ذخیره سازی نفت خام و ظرفیت بالقوه براساس استانداردهای جهانی، جلوگیری از مخلوط شدن نفت خام سبک و سنگین و اجتناب از عملیات جداسازی است.

موسوی ادامه داد: همزمان با برنامه وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت خام، ظرفیت عملیاتی لازم برای صادرات نفت به میزان سقف تعیین شده در اوپک در پایانه های نفتی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به آماده سازی زیرساخت های لازم برای صادرات میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی در سال جاری گفت: تا کنون دو محموله به ظرفیت حدود دو میلیون بشکه میعانات گازی این فاز صادر شده است.

وی بیان کرد: عملیات تحویل گیری و راهبری میترینگ و گوی شناور فاز ١٢ و بازرسی کف دو مخزن ٤٠٠ هزار بشکه ای فازهای ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ با استفاده از منابع داخلی شرکت پایانه های نفتی ایران انجام شد.

موسوی اظهارکرد: با پایان یافتن عملیات تعمیرات اساسی و نوسازی گوی شناور (SPM ) پایانه صادرات میعانات گازی عسلویه زیرساخت ها و تجهیزات لازم برای بهبود روند صادرات میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی ارتقا یافت.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: عملیات تعمیرات اساسی و بازسازی SPM (گوی شناور) شماره یک عسلویه با تاکید بر صرفه جویی منابع مالی برای نخستین بار در کشور و با حمایت شرکت پایانه های نفتی ایران، توسط متخصصین داخلی انجام شد.

موسوی ادامه داد: فناوری تعمیر و بازسازی گوی های شناور اکنون بومی شده است و به عنوان یک دانش و مهارت جدید می توان از قابلیت های متخصصان ایرانی حتی برای صدور دانش فنی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت : افزایش ذخیره سازی نفت از موارد مهم در بهینه سازی فرآیند صادرات و چانه زنی در سطح بین المللی است.
وی ادامه داد: در این ارتباط پروژه ساخت چهار مخزن به ظرفیت یک میلیون بشکه در جزیره خارک از مهمترین فعالیت های این شرکت است که با وجود تحریم ها، محدودیت های بانکی، نوسانات ناگهانی و پیش بینی نشده بهای ارز در سال ٩١ و رشد ناگهانی و غیرمنتظره قیمت ها، با مشکلات متعددی در این پروژه رو به رو شدیم.

موسوی افزود: مراحل پیش راه اندازی این پروژه انجام شده است و بزودی مراسم بهره برداری رسمی آن با حضور مقام های ارشد صنعت نفت برگزار می شود.

وی گفت: با اجرای قرارداد پروژه پژوهشی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سیستم پیوسته اختلاط نفت خام با هدف متنوع سازی سبد صادراتی نفت خام کشور و حضور موثرتر در بازارهای بین المللی، میان شرکت پایانه های نفتی ایران و پژوهشگاه صنعت نفت، بزرگترین پایانه نفتی کشور و خاورمیانه به سیستم راهبردی و مهم اختلاط نفت خام مجهز شد.

موسوی افزود: با اجرای این پروژه و راه اندازی سیستم اختلاط نفت خام، علاوه بر دستیابی ایران به تکنولوژی اختلاط همزمان نفت خام، پایانه های نفتی کشور به آخرین استانداردهای روز جهان تجهیز می شوند.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران اضافه کرد: تکنولوژی اختلاط نفت خام با هدف متنوع سازی سبد صادراتی در بیشتر پایانه های صادراتی نفت خام دنیا استفاده می شود و با بهره برداری از این تکنولوژی، پایانه های صادراتی کشور به استانداردهای بین المللی نزدیکتر می شود.

وی یادآورشد: شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان آخرین حلقه از زنجیره صادرات نفت خام فعالیت می کند و برای حفظ و توسعه صادرات، مشتری مداری و متنوع سازی سبد صادراتی را در دستور کار خود قرار داده است.

موسوی ادامه داد: این تکنولوژی برای نخستین بار در کشور استفاده می شود و با بهره برداری از آن، پایانه های صادراتی کشور به استانداردهای بین المللی نزدیک تر می شوند. 

وی گفت: افزایش قدرت بازاریابی، ایجاد ارزش افزوده به واسطه بهبود کیفیت نفت خام، دستیابی به تکنولوژی اختلاط پیوسته و همزمان نفت خام، افزایش قابلیت رقابتی صادرات نفت خام و مدیریت استفاده از منابع هیدروکربوری کشور از جمله مزایای طراحی این سیستم است.

موسوی افزود: برخورداری از سناریوهای مختلف برای تولید نفت با توجه به منافع موجود، ساختن نفت خام با مشخصات ارایه شده توسط مشتریان، استفاده بهینه از منابع هیدروکربوری، کاهش زمان و هزینه اختلاط نفت خام و بهبود کیفیت نفت خام صادراتی از دیگر مزایای طراحی این سیستم به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این که در پنج سال گذشته ایران تنها صادرکننده نفت سبک، سنگین و فروزان بوده است، افزود: با راه اندازی سیستم اختلاط نفت خام و تولید نفت خام های متنوع تر مشتریان نفتی کشور افزایش می یابد، طوری که بیشتر پالایشگاه های جهان می توانند مشتری ما باشند.

وی با بیان این که هم اکنون مشتریان خوبی در کشورهای مختلف حوزه آسیا و آسیا شرقی برای نفت اختلاط شده وجود دارد، اضافه کرد: این مهم ضمن افزایش توانایی، ثبات و پایداری در زمینه صادرات، به میزان چشمگیری سبب افزایش میزان فروش نفت و قدرت چانه زنی کشور در بازار رقابت بین المللی می شود.

موسوی بیان کرد: پیش از این تجربه اختلاط نفت خام (Blending) به صورت دستی و محدود انجام می شد که امیدوارم با راه اندازی سیستم جدید در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانیم هرچه زودتر به بازار رقابت خارجی وارد شویم.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: با کسب گواهینامه ISO ١٧٠٢٥، آزمایشگاه های شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان مرجع جهانی اندازه گیری نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ثبت شدند.

موسوی گفت: با یک برنامه ریزی ١٠ ساله که با نگرش و استراتژی دستیابی به زبان مشترک با مشتریان خارجی آغاز شده بود برای کسب گواهینامه های بین المللی تلاش شد و توانستیم استاندارد ایزو ١٧٠٢٥ یک گواهینامه آزمون سنجی نفت خام را کسب کنیم و با این گواهینامه شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان ذیصلاح و مرجع بین المللی ثبت شده است.

وی افزود: آزمایشگاه میعانات گازی عسلویه و نکا نیز گواهینامه ISO ١٧٠٢٥ را کسب کرده اند و این موفقیت برای صنعت نفت کشور دارای اهمیت است زیرا هم اکنون نام پایانه های نفتی خارک، میعانات گازی عسلویه و پایانه نفتی شمال در پایگاه های اینترنتی تخصصی نفت و گاز جهان به عنوان مراجع استاندارد ثبت شده است.

موسوی همچنین از ارایه خدمات شرکت پایانه های نفتی ایران با استفاده از منابع داخلی به پتروشیمی برزویه خبر داد و گفت: این خدمات شامل، اندازه گیری میعانات گازی دریافتی، تهیه و صدور اسناد بارگیری و انجام آزمایشات شیمیایی محموله های تحویلی بوده است.

وی گفت: شرکت پایانه های نفتی ایران سال جدید را همسو با انجام ماموریت های راهبردی و مهم صنعت نفت کشور و تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ به گونه ای آغاز کرد که در سال گذشته به عنوان شرکت برتر در زمینه خدمات فنی و مهندسی در سطح شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران برگزیده شد.

موسوی گفت: هم اکنون بیش از ٥٠ پروژه متعدد نوسازی، بهسازی، تعمیرات اساسی تاسیسات و زیرساخت های موجود در مخازن ذخیره سازی، اسکله ها، بازوهای بارگیری، گویهای شناور، تعویض خطوط لوله انتقالی و جریانی، ارتقا ناوگان عملیاتی و انجام تعمیرات اساسی آنها و فعالیت های مهم پژوهشی، در کنار ده ها پروژه مهم در مناطق عملیاتی عسلویه، شمال و ماهشهر، همزمان با انجام مقدمات پایانه نفتی جاسک در دست اجراست.

وی بیان کرد: با توجه به اصل مهم صرفه جویی و جلوگیری از هدرروی منابع مالی، با مشارکت تمام کارکنان و اجرای مدیریت علمی، فنی و عملیاتی و تشکیل کمیته های متعدد، بیش از ٤٠٠ میلیارد ریال صرفه جویی در صرف منابع مالی شرکت محقق شد که این حرکت مهم بر مبنای اقتصاد مقاومتی در نیمه نخست سال ٩٣ تحقق یافت. 

کد خبر 223546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =