فعالیت 26 مرکز پزشکی از راه دور صنعت نفت در سال 92

سال گذشته 26 مرکز پزشکی از راه دور در مناطق عملیاتی صنعت نفت فعال بود و این تعداد امسال به 27 مرکز افزایش یافت.

به گزارش شانا، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با توجه به ارائه زنجیره کامل خدمات سلامت از مراقبتهای پیش از تولد فرزندان کارکنان این صنعت تا ارائه خدمات درمانی در بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی و دمیدن روح زندگی دوباره در بخشهای پیشرفته اورژانس و بخشهای مراقبتهای ویژه، علاوه بر آن داشتن پوشش بیمه ای منحصر بفرد خدمات درمانی، همگی سبب شده است که از این سازمان بعنوان یک نهاد سلامت محور نمونه در کشور یاد شود.

براساس آمار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 92، این سازمان با دارا بودن 9 بیمارستان، 2 دی کلینیک، 18 پلی کلینیک، 70 درمانگاه خانواده، 69 مرکز پزشکیاری و 82 مرکز سلامت کار در 20 منطقه مختلف کشور، 816 هزار و 358 نفر را زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی خود دارد.

5 مرکز پلی کلینیک، 4 مرکز دی کلینیک، 3 بیمارستان و منازل خارک در مناطق مختلف صنعت نفت کشور هم اکنون توسط سازمان بهداشت و در حال ساخت است.

سال گذشته 59 هزار و 982 نفر معاینات دوره ای، سه هزار و 249 نفر معاینات استخدامی، هجده هزار و 872 نفر معاینات پیمانکاری و سیزده هزار و 96 نفر معاینات برای مشاغل ویژه انجام شده است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، درصد شیوع بیمار دیس لیپیدمی (اختلال چربی خون) در سال گذشته در شاغلان صنعت نفت ایران بالاتر از رقم جهانی آن گزارش شده است.

به منظور ارتقای سطح علمی مدیران و کارکنان این سازمان، دوره های آموزشی شغلی (اختصاصی)، بهبود مدیریت، عمومی، زبان، کامپیوتر، آموزش خارج از کشور، اچ اس یی برای چهل و یک هزار و یک نفر در سال گذشته برگزار شده است.

با توجه به افزایش 4 دهم درصدی جمعیت تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 92 نسبت به 91، هزینه سرانه دارو 67 درصد و هزینه لوازم مصرفی 50 درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمار این سازمان، میزان افزایش بودجه درمانی در هشت سال گذشته در کشور 528 درصد ولی در صنعت نفت 285 درصد بوده است.

استقبال کارکنان صنعت نفت از ارائه خدمات بهداشت روان

سازمان بهداشت و درمان در سالهای اخیر بر حل مشکلات روحی کارکنان و خانواده های تحت پوشش آنها و استقرار و توسعه مراکز بهداشت روان در مناطق بیستگانه سازمان توجه داشته است. هم اکنون 36 مرکز کلینیک مشاوره صنعت نفت در 19 منطقه کشور فعال است.

ارائه آموزش در زمینه پیشگیری از آسیبهای روانی اجتماعی، آموزش و بازآموزی اختلالات روانی و مشاوره برای روان شناسان و آموزش و بازآموزی اختلالات روانی برای پیراپزشکان شاغل در حوزه سلامت از فعالیتهای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در این حوزه قرار دارد.

تعداد مراجعه کنندگان در سال 92 به این 36 کلینیک مشاوره، چهل و پنج هزار و 225 نفر بوده است، همچنین در این دوره زمانی به هفتاد و دو هزار و 326 نفر آموزشهای مهارت زندگی و پیشگیری از اعتیاد داده شده است.

انجام بیش از  3 هزار ویزیت بیمار با استفاده از تله مدیسین

برقراری عدالت میان کارکنان صنعت نفت برای دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی از اهداف سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است.

با راه اندازی سیستم پزشکی از راه دور (تله مدیسین) در مناطق عملیاتی امکان برقرای ارتباط میان بیمار با پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف فراهم و با این روش خدمات تشخیصی درمانی به بیماران مناطق محروم ارائه شد.

براساس آمار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، این سازمان دارای 26 مرکز فعال در حوزه خدمات پزشکی از راه دور در سال گذشته بوده که سه هزار و 112 ویزیت تخصصی با استفاده از این روش در این سال انجام شده است.

پژوهشکده سلامت صنعت نفت

پژوهشکده سلامت صنعت نفت با هدف رفع معضلات حوزه بهداشت و درمان و مدیریت سلامت، نیاز به وجود هاب پژوهشهای حوزه سلامت و محیط زیست بر اساس نظام جامع پژوهش و فناوری وزارت نفت، ایجاد نشاط علمی در بین کارکنان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و حفظ برتری علمی و پژوهشی ایران در میان کشورهای عضو اوپک در حوزه سلامت در صنعت نفت، اقدام به چاپ 34 مقاله، 10 کتاب، 9 پایان نامه و عقد 10 تفاهمنامه با مراکز علمی و دانشگاهها و 32 طرح پژوهشی و انجام همکاری در سمینارهای مدیریت بحران در صنعت نفت و کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان کرده است.

اهداف کلان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 93 نیز شامل، ارتقای شاخصهای سلامت، سطح پاسخگویی به نیازهای غیر طبی بیماران، ارتقای کیفیت درمان و افزایش بهره وری، دانش محور بودن سازمان، ارتقای سطح ارتباط با دریافت کنندگان خدمات، افزایش توجه و ارتباط‌ با کارکنان ‌سازمان و مدیریت بحران و مواجهه با فوریتها است.

کد خبر 223566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =