صادرات 22 میلیون دلار نفتا، پروپان و بوتان از NGL سیری

در یکسال گذشته بیش از 22 میلیون دلار نفتا، پروپان و بوتان در NGL سیری تولید و صادر شده است.

رضا حقیقی، در گفتگو با خبرنگار شانا، ظرفیت تولید طرح NGL سیری را روزانه 140 هزار فوت مکعب گاز و 15 هزار بشکه نفتا و مشتقات گازی اعلام کرد و گفت: این مجموعه هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با نصف ظرفیت واقعی خود در حال کار است.

رئیس منطقه عملیاتی سیری، افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است کمبود 70 هزار فوت مکعبی گاز NGL سیری از طریق خط لوله از میدان گازی کیش و نیز حفاری چاههای جدید در لایه گازی میدان نفتی ایلام، تامین شود.

وی اظهارکرد: از سال 91 تاکنون در NGL سیری 280 هزار بشکه نفتا، 106 هزار بشکه بوتان و 106 هزار بشکه پروپان به ارزش 22 میلیون دلار تولید و از اسکله صادراتی جزیره سیری به مقاصد مختلف از جمله کنیا بارگیری و فروخته شده است.

ارسال 44 میلیارد فوت مکعب گاز به نیروگاه سیری

حقیقی با اشاره به این که طی 6 سال اخیر گاز نیروگاه کیش و قشم از طریق جمع آوری گازهای همراه نفت میدانهای اطراف جزیره سیری تامین شده است گفت: طی مدت یاد شده بیش از 44 میلیارد فوت مکعب گاز تنها به نیروگاه گازی کیش ارسال شده، اما متاسفانه تاکنون سازمان منطقه آزاد کیش یک ریال از این پول را پرداخت نکرده است.

وی با بیان این که حدود 500 میلیون دلار برای ساخت طرح NGL سیری هزینه شده است،گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته تاکنون از محل تولید گاز و مشتقات گازی این طرح، سرمایه گذاری یاد شده از محل فروش بازگشته است.

به گزارش شانا، هم اکنون NGL سیری چهار نوع میعانات پالایشگاهی تولید می‌کند که از با ارزش‌ترین و سود‌آورترین محصولات صنعتی به شمار می‌آیند. بوتان، دارای مصارف مختلفی است که از جمله آن می‌توان به خوراک الفین واحد‌های پتروشیمی، استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی بعنوان گاز حامل در افشانه‌ها، صنایع آزمایشگاهی بعنوان گاز کالیبراسیون و همچنین به عنوان سوخت LPG در خودرو‌ها اشاره کرد.

کد خبر 223589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =