ظرفیت پالایش نفت کشور به 2.2 میلیون بشکه می رسد

ظرفیت پالایش نفت خام کشور با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بعنوان مهمترین پروژه استراتژیک وزارت نفت پس از پارس جنوبی، به 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: ایران از نظر امنیت انرژی و عرضه سوخت مطمئن در وضعیت کاملا پایداری به سر می برد.

عباس کاظمی افزود: در 5 سال گذشته کشور ما واردکننده فرآورده هایی مانند گازوئیل، بنزین، گاز مایع و حتی مازوت بود، این درحالی است که امروز در همه این محصولات به غیر از بنزین به خودکفایی رسیده ایم.

وی با بیان این که هم اکنون تنها میزان بسیار محدودی بنزین وارد می کنیم، افزود: در برخی فرآورده های نفتی به صادرات نیز دست یافته ایم.

کاظمی با تاکید بر این که واردات بنزین به نحو چشم افزایی کاهش یافته است، تصریح کرد: امسال با وجود افزایش 3 میلیون لیتری مصرف، واردات بنزین هم بیش از 3 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

به گفته وی پارسال مجموع بنزین تولیدی حاصل از ریفورمیت دریافتی از پتروشیمی ها و واردات این فرآورده به 10 میلیون می رسید، اما حجم واردات بنزین در سال جاری کمتر از 7 میلیون لیتر در روز است.

کاظمی ادامه داد: با توسعه کمی و کیفی پالایشگاهها و ساخت پالایشگاههای جدید تا پایان برنامه توسعه پنجم و اوایل برنامه ششم، از واردکننده بنزین به صادرکننده آن تبدیل خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به قدرت تصفیه یک میلیون و 900 هزار بشکه ای نفتخام در کشور، تصریح کرد: تنها با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بعنوان مهمترین پروژه استراتژیک صنعت نفت پس از پارس جنوبی، ظرفیت پالایشی نفت خام به بیش از دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید.


کد خبر 223601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =