راه اندازی بزرگترین پایلوت تصفیه پساب صنعت نفت کشور

طراحی و اجرای پایلوت چند منظوره زیست محیطی واحدهای تصفیه پساب در دو فاز (فاز طراحی و فاز اجرا) پتروشیمی فجر در دستور کار قرار گرفت.

در سالهای اخیر با توجه به توسعه صنایع و کارخانه ها، مشکلات مربوط به آلودگی محیط زیست افزایش یافته است. آلودگیهای موجود در آب علاوه بر اینکه سبب انتشار بسیاری از بیماریها می شود، سلامت و کیفیت منابع محدود آب تمیز را نیز تحت تاثیر قرار داده و در بلند مدت صدمه های زیاد و جبران ناپذیری بر پیکره توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه وارد می کند.

اما با استفاده از روشهای مناسب تصفیه پساب، نه تنها می توان بهداشت جامعه را بهبود بخشید، بلکه از طریق بازیافت پساب تصفیه شده و استفاده مجدد از آن، بویژه در کشورهایی که با کمبود آب مواجه هستند، می توان میزان بهره وری از منابع طبیعی را ارتقا داد.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس پژوهش و توسعه پتروشیمی فجر در باره ضرورت اجرای این طرح گفت: در صنایع نفت یکی از گامهای اساسی برای دستیابی به تکنولوژی مربوط به واحدهای تصفیه بیولوژیکی پساب، استفاده از واحدهای نیمه صنعتی یا پایلوت است. باوجود پیشرفتهای چشم گیر اخیر در زمینه های مرتبط با مدل سازی فرایندهای تصفیه، گلوگاه اصلی در هنگام توسعه و بومی سازی دانش فنی اغلب فرایندها، طراحی و بکارگرفتن واحدهای پایلوت است.

عظیم مجرد اظهار کرد: این موضوع به ویژه در فرایندهای بیولوژیکی اهمیت بیشتری دارد، زیرا ماهیت مبتنی بر تجربه و پیچیدگی های ناشناخته مربوط به مکانیزم واکنشهای تصفیه بیولوژیکی مانند، ویژگی میکروارگانیسم ها، مسائل مربوط به پدیده های انتقال (هیدرولیکی، انتقال جرم) و ... سبب شده است که توسعه یک مدل ریاضی کاملا دقیق امکانپذیر نباشد، بنابراین ساخت پایلوت و انجام مطالعات میدانی در این موارد اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس در تشریح ماهیت این واحد نیمه صنعتی گفت: در این طرح پایلوت می توان تمام پسابهای صنعتی و همچنین پسابهای بهداشتی را در سیستمهای پیشرفته تصفیه پساب بررسی و آنالیز کرد. همچنین همه مجتمعهای پتروشیمی که به نوعی پساب صنعتی تولید می کنند می توانند از این پایلوت برای ارزیابی و آنالیز پساب مورد نظر استفاده کنند.

وی در تشریح مزیت این پایلوت نسبت به نمونه های دیگر، گفت: در پایلوت چند منظوره تصفیه پساب شرکت پتروشیمی فجر پنج فرایند بیولوژیکی تصفیه پساب به صورت یکپارچه در یک واحد پیاده سازی شده است، این طرح به طور چشم گیری سبب کاهش هزینه های ساخت و نیز فضای مورد نیاز شده است.

مجرد همچنین ظرفیت این پایلوت را یک متر مکعب بر ساعت اعلام کرد و گفت: این طرح در زمینی به گستردگی 224متر مربع اجرا شده است.

وی همچنین اعلام کرد که بهینه کردن شرایط عملیاتی موجود، بررسی امکان افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه پساب، تعیین شرایط عملیاتی مناسب جهت بررسی پسابهای جدید، تاثیر استفاده از مواد شیمیایی جدید در راندمان تصفیه پساب، بررسی امکان تغییرات در سیستم های فعلی جهت پذیرش پسابهای جدید، ایجاد بستر مناسب جهت انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و بررسی سیستم های جدید تصفیه پساب از جمله اهداف این طرح به شمار می روند.

مجرد تصریح کرد: دانش فنی یکپارچه سازی پنج واحد تصفیه پساب بیولوژیکی در یک پایلوت نخستین جنبه نوآوری این طرح است. همچنین تست و بهینه سازی مواد شیمیایی ساخت داخل، کاهش چشمگیر هزینه های احداث پایلوت برای دستیابی به تکنولوژی و بهینه سازی فرایند از دیگر جنبه های نو آورانه این پایلوت است، ضمن اینکه این واحد نیمه صنعتی توانایی تبدیل به واحدی صنعتی را نیز داراست، این یک دانش فنی به شمار می رود که به راحتی قابل به کارگیری در بخشهای دیگر  است.

وی هزینه اجرای این پروژه را 8 میلیارد ریال اعلام کرد که اجرای آن  یک سال زمان نیاز دارد.

کد خبر 223613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =