بنزن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها تا 40 برابر حد مجاز بود

براساس نامه رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میزان بنزن موجود در سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها طی سالهای 89 تا 92 تا 40 برابر حد مجاز بوده است.

به گزارش شانا، یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به این‌که سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این از آلایندگی سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها خبر داده بود، گفت: متاسفانه برخی آقایان با سیاسی کردن موضوع آلودگی این سوخت و هدایت این موضوع به مباحث غیرکارشناسی، سعی در تکذیب این امر کرده بودند.

وی با اشاره به استاندارد ترکیبات آروماتیک و بنزن موجود در بنزینها براساس استاندارد یورو 4 افزود:بر این اساس حد مجاز بنزن باید یک درصد و مواد آروماتیک 35 درصد حجمی باشد.

رشیدی با اشاره به نامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص تصریح کرد: در حالی که میانگین مصرف ریفورمیت دریافتی از پتروشیمی برزویه در بنزین مصرفی کشور از یک هزار و 559 مترمکعب در روز در سال 89 به 3 هزار و 405 متر مکعب در روز در سال 92 رسید، میزان بنزن موجود در این ترکیب بین 1.5 تا 2 درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین 60 تا 65 درصد حجمی بوده است.

وی به ریفورمیت توزیعی توسط پتروشیمی بندر امام اشاره کرد و گفت: در عین حال میانگین مصرف ریفورمیت دریافتی از پتروشیمی بندر امام در بنزین مصرفی کشور از 314 مترمکعب در روز در سال 89 به 2 هزار و 186 مترمکعب در روز در سال 92 رسید که میزان بنزن موجود در این ترکیب نیز بین 8 تا 10 درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین 56 تا 62 درصد حجمی بوده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که طی این سالها آلوده ترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده است، عنوان کرد: میانگین مصرف بنزین پیرولیز دریافتی از 790 مترمکعب در روز در سال 89 به 340 متر مکعب در روز در سال 92 رسید که متاسفانه میزان بنزن موجود در این بنزین بین 30 تا 40 درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین 60 تا 65 ردصد حجمی بوده است.

وی ضمن تاکید این که در هیچ جای دنیا از ترکیبات تولیدی در پتروشیمی‌ها باوجود برخورداری از عدد اکتان و خواص احتراق بالا بجای بنزین استفاده نمی‌شود افزود: براساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) در سال 2010، بنزن در گروه نخست مواد سرطانزا قرار دارد.

رشیدی با اشاره به آمار بیمارستان مفید در خصوص کودکان مبتلا به سرطان خون تصریح کرد: تعداد کودکان مبتلا به سرطان خون که به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند، در سال 1392 به میزان 518 مورد نسبت به سال 1389 که 467 مورد بوده، افزایش یافته است.

وی گفت: مطالعه انجام شده طی پروژه بررسی وضعیت کمی وکیفی انتشار آلاینده‌ها BTEX در شهر تهران توسط دانشکده محیط ‌زیست دانشگاه تهران نشان می‌دهد که در اطراف پمپ بنزینها میزان غلظت آلاینده بنزن چندین برابر استاندارد است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهشیاری، تحریک پوست، چشمها و سیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر بر مغز استخوان و کم خونی، خونریزی بیش ازحد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون از جمله اثرات سوء بنزن است.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، رشیدی با اشاره به این‌که هم اکنون در کشور بنزین یورو 4 توزیع می‌شود گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر بر  سوخت توزیعی نظارت دارد.

کد خبر 223653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =