۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
  • کد خبر: 223655
استقبال اسلو از گسترش فعالیت روسنفت در نروژ

نروژ اعلام کرد که در پی کاهش تولید و سرمایه گذاری از گسترش حضور روسنفت در این کشور استقبال می کند.

به گزارش پایگاه خبری بیزینس ویک، همزمان با کاهش سرمایه گذاری و تولید در بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز اروپا یعنی نروژ، این کشور از گسترش فعالیت شرکت روسنفت روسیه استقبال می کند.

گسترش فعالیت بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت روسیه در نروژ در حالی مطرح می شود که این کشور به دلیل حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین، از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است. این تحریمها ممنوعیت انتقال فناوری برای اکتشاف و تولید این کشور در حوزه آبهای عمیق، قطب شمال و شیل اویل را در بر می گیرد، این در حالی است که تحریم آمریکا نیز دسترسی روسنفت به بازارهای مالی را محدود کرده است.

تورد لین، وزیر نفت و انرژی نروژ، روز دوشنبه (3 مرداد ماه) در استاوانگر، گفت: این اقدامات محدودکننده صادرات کالاهای مصرفی به روسیه را هدف قرار می دهد و به مشارکت شرکتهای خارجی در فعالیتهای نفتی یا برگزاری دوره های امتیاز دهی ربطی ندارد.  

پس از گذشت چهل سال از آغاز انتقال نفت و گاز و پایان یافتن ذخایر نروژ، این کشور در تلاش است که تولید خود را حفظ کند. صنعت نفت و گاز نروژ هم اکنون با مخارج و قیمتهای راکد نفت دست به گریبان است. شرکتهایی مانند استات اویل و شل اجرای پروژه ها را به تعویق انداخته و برنامه سرمایه گذاریهای خود را کاهش داده اند.

هم اکنون روسنفت با همکاری استات اویل در حال حفاری نخستین چاه فراساحلی نروژ در دریای بارتنز قطب شمال هستند. استات اویل با 40 درصد سهم مجری این طرح است در حالی که روسنفت 20 درصد سهام را از طریق واحد آر ان نوردیک اویل به خود اختصاص می دهد.

شرکت دولتی اکتشافی روسنفت روسیه در تاریخ پنجم ژوئن (15 خرداد ماه) با ارسال نامه ای به وزارت نفت و انرژی نروژ اعلام کرد که در نظر دارد در دور بعدی امتیازدهی نروژ که در آن بیشتر بلوکهای واقع در دریای بارتنز ارائه می شود، شرکت کند.

هلگ لاند، مدیرعامل استات اویل، روز سه شنبه (4 شهریور ماه) بدون اظهار نظر درباره امکان مشارکت دوباره این شرکت با روسنفت در ارائه درخواست حق امتیاز، گفت که استات اویل هنوز فعالیت خود را برای بیست و سومین دور واگذاریها آغاز نکرده است. 

به گفته هاکون اسمیت ایساکسن، سخنگوی وزارت نفت و انرژی نروژ، مهلت ارسال درخواست نیمه دوم سال 2015 میلادی و برگزاری واگذاریها در نیمه نخست سال 2016 تعیین شده است. پیش از این زمان برگزاری واگذاریها سال آینده بود اما به منظور انجام مطالعه های زلزله نگاری زمان آن به تعویق افتاد. 

استات اویل که 67 درصد از آن متعلق به دولت نروژ است قراردادهایی را با روسنفت امضا کرده است که هدف از آنها اکتشاف بلوکهای دریای بارنتز و دریای اختسک روسیه و همچنین اجرای پروژه های پایلوت نفت سنگین سیبری و شیل اویل در منطقه سامارا است.

کد خبر 223655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =