سرمایه گذاری برای توسعه میدانهای مشترک افزایش یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار شتاب بخشی در سرمایه‌گذاری میدانهای مشترک نفت وگاز شد و نسبت به نحوه خصوصی سازی پتروشیمی ها در گذشته انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی لاریجانی عصر امروز (چهارشنبه، 5 شهریورماه) در آئین پایانی دهمین همایش بین‌المللی انرژی ایران اظهارکرد: ذخایر گسترده نفت وگاز ایران یک مزیت مهم به شمار می‌رود و آمارهای منتشر شده در سال 91 حاکی از آن است که حجم کل منابع هیدروکربوری قابل استحصال کشورمان 364 میلیارد بشکه معادل نفت خام است که 43 درصد آن نفتی و 57 درصد گازی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از این میزان 156میلیارد بشکه ذخایر نفتی بوده که 111 میلیارد بشکه از آن در خشکی و 45 میلیارد بشکه از آن در بخش دریایی است.

لاریجانی با تاکید بر صیانت از این ذخایر گفت: تردیدی نیست ایران کشوری با سابقه طولانی در بخش انرژی است.

وی ادامه داد: نفت، گاز و برق سابقه‌ای دیرینه در ایران دارند و باید با طراحی و برنامه‌ریزی درست، شدت مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم.

انتقاد از نحوه خصوصی سازی انجام شده

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند خصوصی‌سازیهای انجام شده درگذشته تصریح کرد: متاسفانه اصل 44 قانون اساسی در کشور بد اجرا شد و اکنون شاهد شرکتهای زیادی هستیم که نیمه خصوصی هستند.

وی ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد رشد کند، باید تکلیف این شرکتهای نیمه دولتی  مشخص شود.

لاریجانی گفت: چه دلیلی داشت که پتروشیمی‌ها را از وزارت نفت منفک کرده و به سازمان تامین اجتماعی دادند، در حالی که این مجموعه صلاحیت لازم را نداشت و یا این که شرکتهای تابعه وزارت نیرو را به یکی از وزارتخانه‌ها واگذار کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واگذاریهای انجام شده با روح قانون اصل 44 سازگار نیست.

وی ادامه داد: این واگذاریها را نمی‌توان خصوصی سازی دانست، چون رقابتی در آن دیده نمی‌شود، بنابراین دولت باید تدبیری بیاندیشد تا بخش خصوصی در کشور فعال شود.

عملکرد قابل قبول پیمانکاران در پارس جنوبی

لاریجانی با بیان این که در بازدید چندی پیش خود از پارس جنوبی شاهد دستاوردهای ارزشمند شرکتهای ایرانی بوده است گفت: هرچند برخی شرکتها عملکرد موفقی نداشتند اما، بیشتر شرکتها با توجه به این که در شرایط تحریم هستیم، عملکرد قابل قبولی در پارس جنوبی رقم زدند.

وی افزود: در لایحه خروج از رکود باید توجه ویژه‌ای به بخش تولید داشته باشیم تا بخش خصوصی با انگیزه بیشتری به سرمایه‌گذاری اقدام کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران از نفت وگاز خود برای ثبات انرژی در دنیا استفاده می کند.

استفاده از ظرفیتهای بند ق تبصره 2 بودجه

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصویب بند ق تبصره 2 بودجه 93 را حرکت مثبتی از سوی نمایندگان مجلس اعلام کرد و افزود: این بند با هدف توسعه بخش انرژی در کشور و کاهش مصرف آن تصویب شد.

لاریجانی ادامه داد: در این مسیر وزارت نفت 80 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار مصوب مجلس را برای اهداف پیش بینی شده برنامه‌ریزی کرده و به شورای اقتصاد ارائه کرده است.

وی ادامه داد: شورای اقتصاد باید تا آخر شهریورماه نحوه اجرای برنامه وزارت نفت را در بخش بند ق تبصره 2 قانون بودجه 93 مشخص کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نیرو اقدامهای مثبتی را با هدف کاهش شدت مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری انجام داده است.

وی با بیان این که باید در آینده سرمایه‌گذاری در بخش انرژیهای تجدیدپذیر به ویژه باد و خورشید افزایش یابد تصریح کرد: با توجه به قابلیتهای موجود در کشور، باید زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری در  انرژیهای تجدیدپذیر فراهم شود.

لاریجانی گفت: طبق آمارها، بهره‌وری پایین نیروگاههای کشور چالشهایی را به وجود آورده است که باید برای آن چاره اندیشی شود، البته به وزارت نیرو توصیه می‌شود با توجه به شرایط موجود، به سمت ساخت نیروگاههای گازی نرود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که امنیت استوار و پایدار در ایران باعث شده که کشور پایه‌های دموکراسی قدرتمندی داشته باشد افزود: با توجه به شرایط ثبات در کشومان، ایران محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، ضمن این که مزیتهای بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی و داخلی وجود دارد. 

کد خبر 223657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =