تدوین فرمولی برای تعیین قمیت حاملهای انرژی به صورت بلندمدت

اگر قیمت حاملهای انرژی به صورت بلندمدت تعیین شود، سرمایه‌گذاران از انگیزه بالایی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی برخوردار می شوند.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ محمدرضا نعمت زاده، عصر امروز ( چهارشنبه ،‌5 شهریورماه ) در آئین پایانی دهمین همایش بین‌المللی انرژی، گفت: ما ابتدا باید بهره‌وری را از خود آغاز کنیم و بدون افزایش بهره وری اقدام به افزایش نرخ نکنیم.

وی با بیان این که هم اکنون بهترین گرید بخاری گازی در کشور D است افزود: وزارت نفت می‌گوید 20 میلیون بخاری گازی در کشور وجود دارد، حال اگر بتوانیم محصولی تولید کنیم که از گرید D به B برسیم، در مدت دو سال پول آن از محل سوخت صرفه‌جویی ‌شده به دست می آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشور از نظر شدت مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و تا زمانی که تولید در اولویت نباشد و برق صنایع به نفع واحدهای مسکونی گران شود، وضع بهره‌وری بهتر از این نمی‌شود.

وی گفت: درخواست می‌کنم برای یک زمان بلندمدت فرمولی برای قیمت حاملهای انرژی تعیین شود تا سرمایه‌گذاران قادر به برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی در مصرف انرژی باشند.

نعمت‌زاده افزود: متاسفانه قیمت کنونی حاملهای انرژی به‌ صورت یکساله است، به همین دلیل سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سرمایه خود و ایجاد بهره‌وری دچار ابهام می‌شوند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 53 هزار دستگاه کامیون با ظرفیتی بیش از 10 تن با عمر بالای 35 سال در جاده‌ها تردد می‌کنند که اگر اینها تعویض شوند، در این بخش 80 درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد که طی سه سال سرمایه باز می‌گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که 92 درصد از منابع آبی در اختیار بخش کشاورزی است، گفت: برق ارزان‌ قیمت این بخش موجب شده است که کشاورزان به ‌صورت شبانه ‌روزی سفره‌های آب زیرزمینی را تخلیه کنند و انگیزه‌ای برای ارتقای بازده نداشته باشند.

نعمت زاده ادامه داد: جایگاه کشور ما در رابطه با انرژی به‌ ویژه منابع هیدروکربوری به‌ عنوان نخستین یا دومین کشور دارای منابع طبیعی روشن است و با توجه به این که مبحث اصلی این همایش بهره‌وری است، این موضوع جای کار زیادی دارد.

وی با بیان این که من زمانی که نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی را راه‌اندازی کردم بابت این کار توبیخ شدم، گفت: اگرچه در آن زمان این کار توجیه اقتصادی نداشت، اما صرفه‌جویی و بهینه‌سازی را ما از خود آغاز کردیم و بازده را از 37 درصد به حدود 50 درصد رساندیم که خوشبختانه این موضوع اکنون به قانون تبدیل شده است.

نعمت زاده خطاب به وزیر نیرو اظهارکرد: اگر من جای شما بودم، هیچ نیروگاه سیکل ترکیبی را بدون تکمیل آن راه‌اندازی نمی کردم، زیرا ممکن است فرآیند آن به طول بینجامد.

وی با بیان این که هم‌اکنون نیروگاه یک‌هزار مگاواتی برای چابهار طراحی شده است که افزون‌ بر تولید برق قادر به تامین حرارت و آب شیرین‌کن است، گفت: احداث مسکن‌ مهر زمان مناسبی برای ایجاد واحدهای تولید برق و حرارت به‌ صورت همزمان بود که این کار اتفاق نیفتاد.

نعمت زاده ادامه داد: هم‌اکنون فرصت مناسبی است که در زمان احداث شهرکهای جدید در این مناطق، واحدهای تولید برق و حرارت را به ‌صورت همزمان راه‌اندازی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: ما علاقه‌ مندیم که در این زمینه در خدمت وزارت نیرو باشیم، ضمن این که تعدادی از واحدهای صنعتی همچون مپنا ساخت توربینهای بادی را آغاز کرده‌اند.

کد خبر 223665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =