احداث 2 واحد نیروگاهی با همکاری روسیه

برنامه احداث دو واحد نیروگاهی به ظرفیت دوهزار مگاوات با کشور روسیه در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، عصر امروز ‌( چهارشنبه ،‌ 5 شهریورماه )‌ در آئین پایانی دهمین همایش بین‌المللی انرژی  از آغاز احداث دومین واحد نیروگاه هسته‌ای کشور خبر داد.

وی افزود: با توجه به برنامه بلندمدت کشور برای بهره‌برداری از 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای، احداث دست‌کم هشت‌هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای برای تامین بار پایه در میان‌مدت از نظر اقتصاد ملی در محدوده توجیه‌پذیری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: براین اساس، برنامه احداث دو واحد نیروگاهی به ظرفیت دوهزار مگاوات با کشور روسیه در حال پیگیری است.

صالحی ادامه داد: انتظار می‌رود عملیات اجرایی واحد نخست طی سال‌ جاری به اجرا در آمده و مراحل احداث واحد دوم نیز با فاصله زمانی دو سال پس از آن در ساخت‌گاه بوشهر آغاز شود.

وی با اشاره به بهره‌مندی ایران از منابع بزرگ انرژی، گفت: براساس آمارهای ارائه ‌شده از نهادهای معتبر داخلی و خارجی، جمهوری اسلامی ایران با احتساب مجموعه ذخایر گاز و نفت جهان در رتبه نخست برخورداری از این منابع قرار دارد.

وی ادامه داد: از یک چشم‌انداز فراگیر می‌توان گفت که برای دهه‌های سرنوشت‌ساز آینده، چشم جهانیان به منابع بی‌پایان انرژی دوخته شده است که بخش اعظم آن در اختیار کشورهای منطقه خاورمیانه و جهان اسلام قرار دارد.

صالحی با تاکید بر ثبات سیاسی ایران گفت: بزرگترین ضمانت برای تامین مطمئن انرژی، استقلال سیاسی ایران در قلب منطقه حساس و بحران‌خیز خاورمیانه است.

وی با تاکید بر برتری زیرساختهای ایران در سطح منطقه، افزود: بالاترین ظرفیت تولید برق در منطقه خاورمیانه متعلق به ایران است و شبکه انتقال گاز به ‌طول 260 هزار کیلومتر بیانگر وزن و ظرفیت بالای ایران برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در معادله‌های بازار گاز در سطح بین‌المللی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران با توجه به موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک منحصر به‌ فرد در منطقه خاورمیانه، جایگاه یگانه و ویژه‌ای را در مناسبات جهانی به خود اختصاص داده است، و حلقه اتصال آسیای مرکزی به اروپاست و همچنین کشورهای حوزه خزر را به کشورهای منطقه خلیج فارس متصل می‌کند.

وی با تاکید بر توانمندیهای خاص ایران در عرصه انرژی و معادله‌های سیاسی جهانی، افزود: در زمان حاضر فرآیند پرورش نیروی انسانی فرهیخته و کارآزموده با رونق دانشگاهها و توسعه مراکز آموزش عالی تقویت شده است و اکنون بیش از چهار میلیون دانشجو در سطوح مختلف به کسب دانش و معرفت برای ساختن ایران فردا مشغول هستند.

 صالحی گفت: با توجه به قدرت و اثرگذاری ایران در معادلات و مناسبات جهانی برای ترسیم نقشه راه انرژی جهان، نمی توان جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت.

کد خبر 223666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =