اوکراین درباره قطع صادرات گاز روسیه به اروپا در زمستان هشدار داد

اوکراین هشدار داد که روسیه می تواند زمستان آینده عرضه گاز به اروپا را قطع کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، اوکراین روز چهارشنبه (6 شهریور ماه) به اروپا هشدار داد که روسیه می تواند عرضه گاز به این قاره را در زمستان آینده قطع کند، اما مسکو در پاسخ به این ادعای کی یف اعلام کرد که عرضه گازش به اروپا بدون توجه به مسائل سیاسی ادامه خواهد داشت.

آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین بدون اشاره به این که چگونه از برنامه های روسیه برای قطع عرضه گاز آگاه است، اعلام کرد که کشورش از برنامه های روسیه برای قطع عرضه گاز به اروپا در فصل زمستان با خبر است اما الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه فوری این گفته ها را تکذیب کرد.

وی در یک نشست دولتی با اعلام این که شرایط بخش انرژی اوکراین دشوار است، گفت: ما از برنامه های روسیه برای قطع صادرات گاز حتی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمستان آینده آگاه هستیم و به این دلیل است که شرکتهای اروپایی دستور دارند تا در حد امکان مخازن ذخیره سازی گاز اروپا را به طور کامل پر کنند.

روسیه ترانزیت گاز به اوکراین (مسیر اصلی ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپا) را در دهه گذشته و در سالهای 2006 و 2009 میلادی سه بار قطع کرده و از ژوئن گذشته نیز عرضه گاز مسکو به اوکراین به دلیل اختلاف قیمتگذاری میان دو کشور قطع است.

اوکراین این هشدار را کمتر از 24 ساعت پس از یک نشست میان رئیس جمهوری روسیه، همتای اوکراینی وی و کمیسیر انرژی اتحادیه اروپا داد.

این نشست سه جانبه شامل گفتگوها درباره امنیت عرضه گاز روسیه در اوج سرمای ماههای زمستان بود.

با این حال، نواک اظهارنظرهای یاتسنیوک را تلاشی بیهوده برای گمراه کردن مشتریان اروپایی گاز روسیه خواند.

وی افزود: ما بدون توجه به مسائل سیاسی در اوکراین یا هر کشور ترانزیتی دیگر، حداکثر تلاشهای خود را برای اجرای همه تعهدهای قراردادی گازی انجام می دهیم.

نواک اعلام کرد: روسیه آماده آغاز "گفتگوهای سازنده" درباره انرژی با شریکان علاقه مند در این زمینه از جمله اوکراین است.

یک منبع وزارت انرژی روسیه گفت: اوکراین شاید به گاز در نظرگرفته شده برای ترانزیت به اتحادیه اروپا دست درازی کند.

مقامهای اتحادیه اروپا با پیش بینی این که روسیه عرضه گاز به مشتریان اروپایی را که حدود 80 درصد از گاز روسیه را مصرف می کنند، قطع نمی کند، گفتند، اما اگز چنین اتفاقی بیفتد، برنامه هایی برای مقابله با این توقف عرضه گاز دارند.

گانتر اوتینر، کمیسر انرژی اروپا چهارشنبه گفت: در بدترین حالت ممکن، ما یک نقشه بی ( plan B) داریم، اما انتظار می رود که این برنامه لازم نباشد.

کد خبر 223669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =