۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
  • کد خبر: 223672
تدابیر دولت برای استفاده بدون تورم از منابع نفتی

4.1 میلیارد دلار از منابع نفتی در حسابی بود که در آن زمان نمی توانستیم برداشت کنیم و در نهایت ما از آن حساب استفاده و آن را تبدیل به ریال کرده و بخش بزرگی از مطالبات پیمانکارانمان را پرداخت کردیم.

به گزارش شانا، محمد باقر نوبخت ، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، با حضور در برنامه ثریا که از شبکه اول سیما پخش شد افزود: تلاش کردیم تمام راههای ایجاد تورم را در سالهای اخیر ببندیم.

وی یادآور شد: تورم به عنوان افزایش چشمگیر قیمت٬ در دوره ایی معین از چند عامل نشات گرفته بود که یکی از آنها از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر به هر دلیلی قدرت خرید را دامن بزنیم و عرضه وجود نداشته باشد، قیمتها افزایش می یابد از این رو برای کنترل این مهم٬ به دنبال افزایش عامل تقاضا گشتیم.

نوبخت با اشاره به دلایل افزایش نقدینگی توضیح داد: پایه پولی و ضریب فزاینده پولی یکی از دلایل افزایش نقدینگی است و این پایه پولی از سوی حاکمیت کنترل می شود.

وی تاکید کرد: در سالهای اخیر کسری بودجه باعث افزایش پایه پولی شد از این رو سعی کردیم جلوی کسری بودجه را بگیریم.

به مردم خیانت نکردیم

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری اظهار کرد: کمتر از نصف منابعی را که باید تحصیل می کردیم در سال گذشته بدست آورده بودیم. از این رو تلاش کردیم سقف بودجه را از 210 میلیارد هزار تومان به 150 هزار میلیارد تومان برسانیم.

نوبخت با بیان این که سعی کردیم به مردم خیانت نکرده و با آنان صادقانه برخورد کنیم، گفت: مجلس لطف کرد و بودجه در نهایت به 170 هزار میلیارد تومان رسید.پس از این اقدام به دستگاهها اعلام کردیم بر اساس این بودجه جدید هزینه کنند تا دوباره از بانک مرکزی استقراضی انجام نشود.

وی تصریح کرد: اگر قرار بود پایه پولی را رشد منفی می دادیم باید شیب چشمگیرتری در کاهش تورم می داشتیم؛ رشد تورم پیش از این 40 درصد بود اما امروز براساس ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار٬ تورم یکساله اخیر به 22.3 برسد.

 پرداخت بخش بزرگی از مطالبات پیمانکاران

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان این که همچنان تورم داریم اظهارکرد: علاوه بر کسری بودجه همچنین 4.1 میلیارد دلار از منابع نفتی در حسابی بود که در آن زمان نمی توانستیم برداشت کنیم و در نهایت ما از آن حساب استفاده و آن را تبدیل به ریال کرده و بخش بزرگی از مطالبات پیمانکارانمان را پرداخت کردیم.

نوبخت با اشاره به این که تبدیل این ارز به ریال موجب برقراری تعادل در بازار ارز شد و افزود: امروز کسانی که ریال دارند به دنبال تبدیل سرمایه خود به ارز نیستند و در این بخش شاهد ثبات نسبی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها یادآور شد: قیمت برخی اقلام به ویژه سوخت را برای اجرای مرحله دوم هدفمندیها افزایش دادیم.

2906 طرح نیمه تمام در کشور

نوبخت درباره برنامه ریزیهای دولت متناسب با رفع تحریمها نیز تصریح کرد: همه تلاش خود را برای رفع تحریمهای غیرعادلانه نسبت به ملت ایران از سوی قدرتهای بزرگ دنیا خواهیم کرد اما به هیچ وجه برنامه های آینده خود را براساس رفع تحریمها انجام نخواهیم داد و برنامه ها براساس شرایط بدبینانه انجام می شود.

وی با اشاره به طرحهای ناتمام در کشور اظهار کرد: با توجه به ناتمام بودن 2906 طرح بزرگ و اعتبارات وسیع مورد نیاز برای اتمام این طرحها٬ اقدام به تکمیل طرحهایی با توجیه واقعی خواهیم کرد.

کد خبر 223672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =