شریعتمداری: قوانین کشور به طور کامل از تولید انرژیهای نو حمایت نمی کند

هنوز قوانین و مقررات کشور به طور کامل از حرکت ارزشمند و شتابنده در حوزه تولید انرژیهای نو حمایت نمی کند.

به گزارش شانا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری، دیروز ( چهارشنبه، 5 شهریورماه) در آیین افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت 514 کیلووات، هفته دولت را فرصتی برای اعلام گوشه ای از خدمات و تلاشهای خدمتگزاران درنقاط مختلف کشور دانست.

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: هرچند یکی از مواهب بزرگی که ایران اسلامی از آن بهره مند است 400 میلیارد بشکه معادل نفت، به عنوان مجموع ذخایر نفتی و گازی کشور است.

وی درجمع پژوهشگران، کارآفرینان و فعالان حوزه انرژیهای نو، یادآور شد: ایران دارنده بزرگترین ذخایر نفت وگاز جهان است، با این حال بسیار خوشحال هستیم که با وجود چنین جایگاهی درعرصه ذخایر سوختهای فسیلی در جهان، در ایران افکار و اندیشه های ارزشمند جوانان و دانشمندان این مرز و بوم حرکت شتابنده ای برای تولید انرژیهای پاک انجام دادند.

شریعتمداری ادامه داد: هنوز قوانین و مقررات کشور به طور کامل از حرکت ارزشمند و شتابنده در حوزه تولید انرژیهای نو حمایت نمی کند، به نحوی که ضرورت تدوین مقررات و مشوقهای حرکت در جهت شتابان تر شدن روند تولید انرژیهای نو بیش از پیش احساس می شود.

 معاون رئیس جمهوری با اشاره به 170 سیاست جدید دولت در عرصه خروج از رکود اقتصادی بدون تورم، خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در سیاستهای خروج غیرتورمی از رکود، تأمین مشوقهای لازم برای تولید انرژی بیشتر در کشور با استفاده از سوخت پاک است.

مصرف 98 درصدی سوخت نیروگاههای کشور از انرژی فسیلی

شریعتمداری، با بیان این که مصرف انرژی در جهان طی سالهای آتی با روندی رو به رشد مواجه خواهد بود،یادآور شد: براساس نتایج مطالعات انجام شده،تا سال 2050 میلادی بیش از 70درصد به مصرف انرژی جهان افزوده خواهد شد و سهم استفاده از سوختهای فسیلی که امروز در جهان 80 درصد است، تا سال 2050 به میزان 20 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: استفاده از انرژیهای نو و بویژه انرژی خورشیدی درجهان از 4.7 دهم به 6.2 دهم درصد رسیده است که البته این رقم قانع کننده نیست، اما در کشورمان به جهت گیریهای اصولی که در دنیا در زمینه زیست محیطی داشتند، نزدیک می شویم.

معاون رئیس جمهوری در تبیین یکی از خصوصیات مهم بهره گیری از انرژی خورشیدی افزود: یکی از خصوصیات مهم این است که انرژی خورشیدی در اندازه های گوناگون، از یک واحد مسکونی کوچک تا ایجاد پلنتهایی که در حد و اندازه 514 کیلوواتی است، قابلیت بهره برداری دارد.

شریعتمداری از هزینه های اندک تعمیر و نگهداری نیروگاه خورشیدی، روش آسان راهبری این نیروگاه، سرعتی که درنصب و راه اندازی واحدهای تولید انرژی خورشیدی در جهان موجود است و عمر مفید بالای نیروگاههای خورشیدی (حدود 25 سال) را از دلایل اساسی دانست که کشور را بیش از سایر انرژیهای نو به سمت انرژی خورشیدی هدایت می کند.

 معاون اجرایی رئیس جمهوری با بیان این که امروز بالغ بر 98 درصد مصرف سوخت نیروگاههای کشور از محل سوختهای فسیلی تامین می شود، خاطرنشان کرد: تنها 2 درصد مصرف سوخت نیروگاههای کشور به سایر اقلام انرژی اختصاص دارد که بخش کوچکی از آن انرژی خورشیدی است که امیدواریم در آینده بتوانیم برای افزایش این سهم، گامهای قابل توجهی برداریم.

افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور

بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشورمان در شهرستان ملارد با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری و معاون وزیر نیرو افتتاح شد.

ظرفیت این نیروگاه خورشیدی 514 کیلووات در شبانه روز است که در مساحتی حدود 1.2 هکتار به بهره برداری رسید.

کد خبر 223674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =