رشد 3 تا 4 درصدی تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از رشد 3 تا 4 درصدی تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سه تا چهار ماه گذشته خبر داد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، محمد حسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مصاحبه ای با بلومبرگ در دفتر خود در تهران گفت: با آن که به‌ موجب توافقنامه موقت ژنو قرار است محدودیتهای مربوط به فروش محصولات پتروشیمی در جریان گفتگوهای ایران با قدرتهای جهانی به حال تعلیق درآید؛ هنوز تحریمهای غرب مانع از صادرات محصولات پتروشیمی ایران است.

وی افزود: انتقال پول و درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و پوشش بیمه ای صادرات، بزرگترین مانع برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران است.

پیوندی با بیان این که مشکلات و موانعی برای صادرات محصولات پتروشیمی وجود دارد اما این موانع مربوط به پوشش بیمه ای است، اعلام کرد: صادرات محصولات پتروشیمی ایران بهتر شده است و در سه تا چهار ماه گذشته رشد 3 تا 4 درصدی را در تولید و صادرات این محصولات داشته ایم.

وی گفت: در پی مدیریت صنعتی و شرایط اقتصادی بهتر و تورم کمتر،افزایش تولید محصولات پتروشیمی ایران از 40.6 میلیون تن و صادرات از 13 میلیون تن را در سال شمسی منتهی به ماه مارس سال 2014 داشته ایم.

ایران و گروه 5+1 آذرماه سال 1392 به توافق موقتی درباره برنامه هسته ای ایران دست یافتند که به موجب آن ایران به ازای محدود کردن بخشهایی از برنامه هسته ای خود، از مزایای مربوط به کاهش موقت تحریمها تا 6 ماه برخودار می شد.

معاون مدیرعامل صنایع پتروشیمی ایران گفت: به ‌موجب مفاد این توافقنامه، شرکتهای بیمه‌ای می‌توانند برای کشتیهای حامل کالاهای ایرانی پوشش بیمه‌ای فراهم کنند و شرکتهای آمریکایی و اروپایی نیز می‌توانند دوباره محصولات پتروشیمی ایران را بخرند.

با این حال، به‌گفته وی، چشم‌انداز کوتاه‌مدتی که برای این توافقنامه در نظر گرفته شده، برخورداری و استفاده از مزایای مربوط به کاهش تحریمهای فروش محصولات پتروشیمی یا کاهش تحریمهای بانکی را سخت تر کرده است.

پیوندی اعلام کرد: طرح 20 میلیارد دلاری هاب پتروشیمی ایران در چابهار و در سواحل جنوب شرق خود شاید در زمانی که محدودیتها لغو شود، به روی سرمایه گذاری های خارجی باز شود.

این بندر به دریای عرب و اقیانوس هند و کناره های آن دسترسی مستقیم دارد.

وی گفت: شرکتهای خارجی مشارکت کمی در فعالیتهای داخلی که بیشتر توسط شرکتهای خصوصی مدیریت می شود، دارند.

پیوندی اعلام کرد:  هیچ درخواست رسمی از سوی شرکتهای خارجی که به دنبال سرمایه گذاری در این صنعت باشد، مطرح نشده است.

وی با بیان این که ما اصراری در این زمینه نداریم، گفت: هم اکنون این صنعت به سطح خوبی از خودکفایی رسیده است.
کد خبر 223685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =