مقامهای انرژی روسیه با کمیسر انرژی اروپا دیدار کردند

مدیر عامل شرکت گازپروم دیروز (جمعه 7 شهریور ماه) با کمیسر انرژی اروپا درباره عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین، گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری راشا تودی عربیک، الکسی میلر در دیدار با گانتر اوتینگر، کمیسر انرژی اروپا با تاکید بر این که گازپروم نسبت به انجام همه تعهدهای خود به اتحادیه اروپا پایبند است، گفت: ترانزیت گاز روسیه از طریق خاک اوکراین به تصمیم مقامهای اوکراینی در این باره بستگی دارد.

الکسی میلر ادامه داد: اوکراین برای از سرگیری عرضه گاز روسیه موظف است مبلغ یک میلیارد و 450 میلیون دلار یه این کشور پرداخت کند.

وی پیش از آغاز این مذاکره اعلام کرد: موضع گیری گازپروم در مذاکرات گاز با اوکراین ثابت و بدون تغییر باقی خواهد ماند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز که در این مذاکرات حضور داشت، ضمن اعلام آمادگی گازپروم برای ارائه 100 دلار تخفیف در قیمت گاز عرضه شده به اوکراین، گفت: بدهی انباشته شده شرکت نفتوگاز اوکراین به گازپروم به پنج میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده و کی یف قیمت 11 میلیارد متر مکعب گاز را به این شرکت روسی پرداخت نکرده است.

وزیر انرژی روسیه احتمال برداشت غیر مجاز گاز از سوی اوکراین در عملیات انتقال گاز از خاک این کشور به اروپا را دور از ذهن ندانست و افزود: کی یف به منظور اطمینان از تامین گاز اروپا در فصل زمستان باید در ماههای سپتامبر و اکتبر، 10 میلیارد متر مکعب گاز را در مخازن ذخیره سازی زیر زمینی خود ذخیره کند.

نواک ادامه داد: در اوایل هفته آینده تاریخ برگزاری مذاکرات سه جانبه گازی میان روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین معین می شود.

کمیسر انرژی اروپا نیز گفت: به زودی برای پرداخت بدهیهای اوکراین به طرف روسی برنامه ریزی می کنیم.

وی افزود: روسیه و اتحادیه اروپا در مذاکرات گازی پیشرفت کرده اند اما تا کنون هیچگونه نتیجه نهایی به دست نیامده است.

روسیه ترانزیت گاز به اوکراین (مسیر اصلی ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپا) را در دهه گذشته و در سالهای ٢٠٠٦ و ٢٠٠٩ میلادی سه بار قطع کرده و از ژوئن گذشته نیز عرضه گاز مسکو به اوکراین به دلیل اختلاف قیمتگذاری میان دو کشور قطع است.

کد خبر 223707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =