محیط دریای خزر با گوی اقیانوس شناسی ایران- آستارا مدلسازی می شود

محیط دریای خزر با هدف دستیابی به اطلاعات دقیقتر در زمینه آب و هوای این منطقه، با استفاده از گوی اقیانوس شناسی ایران-آستارا مدلسازی می شود.

به گزارش شانا، تعیین محیط دریا بعنوان اصلی ترین ورودی طراحی در سازه های دریایی مطرح است و مدلسازی محیط دریای خزر با استفاده از گوی اقیانوس شناسی ایران-آستارا که تنها گوی اقیانوس شناسی مستقر در آبهای عمیق منطقه است، انجام می شود.

بر اساس این گزارش، این اقدام در سال گذشته در مدیریت مهندسی و ساخت شرکت نفت خزر تعریف شد، چراکه بواسطه آن، مرجع اطلاعاتی بسیار ارزشمندی برای شرکت نفت خزر و دیگر ارگانهای مرتبط فراهم می کند؛ همچنین به دلیل نیاز به اطلاعات دقیقتر آب و هوایی دریای خزر در اعماق بیشتر که از طریق سازمان هواشناسی نیز در دسترس نیست، پروژه خرید گوی دوم اقیانوس شناسی نیز تعریف شده و در مرحله تصویب اعتبار قرار گرفته است. 

بر پایه این گزارش، تکمیل و بهره برداری از شناور چند منظوره کاسپین 3، اخذ مجوزهای دریانوردی از سازمان بنادر و کشتیرانی، تامین قطعات یدکی مورد نیاز، خروج از حوضچه شرکت صدرا و انجام آزمایشهای دریانوردی و استفاده از شناور در مانور جمع آوری آلودگی و نهایی کردن راه اندازی سیستمهای شناور برای تحویل موقت از دیگر پروژه های مدیریت مهندسی و ساخت شرکت نفت خزر در سال گذشته است.

همچنین نظارت بر نگهداشت و راهبری سکو و شناورهای پشتیبانی و اجرای پروژه های مرتبط با آن شامل، پروژه مدیریت نگهداری و تعمیرات ناوگان نفت خزر همسو با استانداردسازی سیستم نگهداری و تعمیرات ناوگان نفت خزر و بدلیل محدودیتهای متعدد موجود در دریای خزر و نیز در جهت هماهنگی با الزامات بین المللی برای حفظ سازه ها در دریا و نیز صیانت از سرمایه های ملی، پروژه ای تحت عنوان پیاده سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات بر روی ناوگان نفت خزر تعریف شد و پس از تهیه شرح خدمات و انتخاب مشاور، در دست اجرا قرار گرفت.

پروژه مدیریت ایمنی و امنیتی نیز در راستای اجرای الزامات بین المللی در زمینه پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و امنیتی ناوگان نفت خزر تعریف و مراحل تدوین مستندات و اجرایی شدن سیستم تحت نظارت شرکت نفت خزر اجرایی شد. 

مکانیابی اراضی توسعه نفت خزراز دیگر فعالیتهای انجام شده بوده است، بطوریکه حسب دستور وزارت نفت در سال 1383، بررسی مطالعات مکانیابی در غرب سواحل دریای خزر توسط مشاور ذیصلاح و با معیارهای مشخص (20معیار) انجام و نهایتا حدود 300 هکتار زمین در شهرستان رودسر انتخاب شد و مراحل تحصیل و مطالعات اجرایی آن با وجود عدم اولویت دادن به پروژه، طبق طرح غربالگری در سال 92 و 93، در دست اقدام است.  

تکمیل ناوگان و تامین شناورهای پشتیبانی عملیات حفاری شامل یک فروند شناور جستجو و نجات، 2 فروند شناور چند منظوره، 2 فروند شناور آلاینده روب و یک فروند شناور نفر بر تندرو میز در مدیریت مهندسی و ساخت شرکت نفت خزر انجام شد و به منظور چگونگی تأمین شناورهای فوق و طراحی آن مطابق مشخصات فنی مورد نیاز، مطالعات جامعی انجام و گزینه های خرید، ساخت و اجاره مطرح شد؛ در این زمینه پس از بررسی مجدد و طرح موضوع و تصویب اعتبار آن در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، با ساخت شناورها موافقت شد.
 
 

 

کد خبر 223713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =