رئیس منطقه عملیاتی نفتی سیری گفت: با پهلوگیری یک کشتی کنیایی در هفته آینده، محموله ١٠٦ هزار بشکه ای پروپان ان جی ال سیری صادر می شود.

رضا حقیقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به فعالیت ان.جی.ال سیری (جمع آوری گازهای همراه)، اظهار داشت: ان.جی.ال سیری به عنوان نخستین واحد ان.جی.ال فلات قاره شناخته می شود که با ظرفیت دریافت روزانه 140 هزار فوت معکب خوراک گاز کار خود را از اواخر سال 1391 آغاز کرده است.
رئیس منطقه عملیاتی نفتی خاطرنشان کرد: البته به دلیل کمبود خوراک و اجرایی نشدن برخی واحدها، ان.جی.ال سیری در حال حاضر با نصف ظرفیت خود فعالیت کرده و روزانه 65 فوت مکعب گاز دریافت می کند.
حقیقی اضافه کرد: با حفاری چاههای جدید در میدان ایلام و کیش و انتقال گاز آنها به ان.جی.ال سیری در نظر داریم از ظرفیت کامل این واحد استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در ان.جی.ال سیری چهار محصول بوتان، پروپان، پنتان و نفتا تولید می شود، افزود: تاکنون ٢٨٠ هزار بشکه نفتا و ١٠٦ هزار بشکه بوتان از تولیدات ان.جی.ال سیری به خارج از کشور صادر شده است.
رئیس منطقه عملیاتی نفتی ادامه داد: قرار است در هفته آینده با پهلوگیری یک کشتی کنیایی، محموله ١٠٦ هزار بشکه پروپان نیز بارگیری شده و صادر شود.
حقیقی اظهار داشت: از طریق صادرات محصولات تولیدی ان.جی.ال سیری تاکنون حدود 22 میلیون و 200 هزار دلار برای کشور درآمدزایی داشته ایم.
وی با اشاره به تامین بخشی از گاز جزیره کیش از منطقه سیری، گفت: با راه اندازی ان.جی.ال سیری و استحصال گازهای متان و اتان، روزانه به طور متوسط 20 میلیون فوت مکعب به جزیره کیش ارسال شده است.
رئیس منطقه عملیاتی نفتی اضافه کرد: تاکنون حدود ٤٤ میلیارد فوت مکعب گاز به نیروگاه گازی کیش تحویل داده شده است.
حقیقی ادامه داد: قرار است بخشی از گاز تولیدی نیز از طریق یک خط لوله به قشم ارسال شود که فعلا عملیاتی نشده است. 
جزیره سیری در حدود 72 کیلومتری خط ساحلی ایران در جنوب بندر لنگه و 40 کیلومتری غرب جزیره ابوموسی واقع شده است.
این جزیره 18 کیلومتر مربع وسعت دارد، طول تقریبی جزیره 6/5 کیلومتر و عرض آن حدود 3 کیلومتر می باشد. با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت نفتی سوفیران در این جزیره، نخستین بار استخراج نفت در این منطقه نفتی در سال 1355 آغاز شد.
پنج میدان نفتی الوند، نصرت، دنا، سیوند و ایلام در این منطقه نفتی قرار دارند.
کد خبر 223715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =