شرکتهای نفتی غرب تحریمهای روسیه را به چالش می کشند

شرکتهای نفتی غربی، از جمله شرکتهای آمریکایی، تحریمهای واشینگتن و اتحادیه اروپا علیه روسیه را به چالش می کشند.

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، پس از اعمال تحریم اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، بسیاری از شرکتهای بزرگ فعال در حوزه انرژی غرب با شرکتهای انرژی روسی توافقتنامه امضا کردند.

دور تازه تحریمها که در حقیقت سومین دور تحریمها علیه مسکو به شمار می رود، شرکتهای فعال در صنعت انرژی روسیه و محرومیت این شرکتها را از به کارگیری سیستم مالی جهانی شامل می شود.

ژروئن واندر ویر، مدیر عامل پیشین شرکت شل پیشتر در این باره گفته بود: تحریمهای غرب علیه روسیه برای دستیابی به حل بحران اوکراین بی اثر است و به تحریمها و واکنشهای ضد تحریمی بیشتری منجر می شود.

واندر ویر، در مصاحبه با تلویزیون هلند، گفتگوی سازنده میان روسیه و اوکراین را با وجود مشکلات پیش رو، تنها راه حل بحران اوکراین خواند.

بر اساس این گزارش، در هفته ای که گذشت دو شرکت اکسون موبیل و استات اویل نسبت به تعهد خود بر ادامه همکاری با روسنفت در حفاری قطب شمال تاکید کردند.

در پایان ماه ژوئن 2014 نیز شرکت بی پی با روسنفت، بزرگترین شرکت نفتی روسیه، قراردادی امضا کرد که بر اساس آن بی پی به مدت پنج سال، 12 میلیون تن نفت و فرآورده های نفتی از روسنفت خریداری می کند.

همچنین شرکت فرانسوی توتال با شرکت لوک اویل روسیه قراردادی امضا کرد که کریستوف دو مارژری، مدیر عامل توتال پس از امضای آن گفت: پیام من به روسیه ساده است، فعالیتهای ما به صورت عادی در جریان است.

واندر ویر که در زمان مدیریتش بر شل با ولادیمیر پوتین نیز تعامل داشته است، افزود: مشکلات کنونی تنها باید از راه دیپلماتیک حل شوند و مسکو و کی یف باید با یکدیگر گفتگو کنند و به مرزهای هم احترام بگزارند.

مدیر عامل پیشین شل، تجربه رویارویی با سیاست مشت آهنین پوتین را دارد. روسها در سال ٢٠٠٦، با تحت فشار قرار دادن واندر ویر، وی را وادار کردند تا با عقب‌نشینی از پروژه ساخالین ٢، گازپروم را به عنوان شریک و صاحب اصلی این پروژه بپذیرد.

پس از تشدید تنشها میان روسیه و غرب بر سر مسئله اوکراین، آمریکا و اروپا اقدام به وضع تحریمهایی علیه صنعت نفت روسیه کردند که مسکو نیز در مقابل آنها دست به اقدام متقابل زد و واردات بعضی کالاها را از کشورهای تحریم کننده، ممنوع کرد.

کد خبر 223722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =