صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به 8.8 میلیون بشکه رسید

وزیر انرژی ترکیه روز جمعه (7 شهریورماه) گفت که با آزاد شدن محموله نفتی اقلیم کردستان در تگزاس و بارگیری دوازدهمین محموله نفتی این منطقه در پایانه جیحان، صادرات نفت کردستان عراق از مرز هشت میلیون بشکه گذشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، روز جمعه (هفتم شهریورماه) اعلام کرد که صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از پایانه جیهان در ترکیه از ماه مه 2014 تا کنون به هشت میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از خاک ترکیه در حالی صورت می گیرد که دولت اقلیم کردستان در تلاش است با آزمایش تاکتیکهای مختلف فروش نفت، راهی برای فروش مستقل نفت خود، در مخالفت با بغداد، پیدا کند.

منابع و مقامهای انرژی روز پنجشنبه (6 شهریورماه) به خبرگزاری رویترز گفتند که فروش نفت اقلیم کردستان عراق از پایانه جیهان ترکیه به بیش از هشت میلیون بشکه رسیده که در 11 نفتکش ارسال شده است. نفت اقلیم کردستان عراق از راه خط لوله مستقل و تازه احداث شده نفتی این اقلیم به پایانه جیهان ارسال می شود.

دادگاهی در آمریکا هفته گذشته دستور لغو توقیف نفتکشی را که حامل یک میلیون بشکه نفت اقلیم کردستان است و در آبهای تگزاس به سر می برد صادر کرد. این اقدام به نفتکش یادشده اجازه میدهد بعد از نزدیک به یک ماه محموله خود را تخلیه کند.

یلدیز دیروز به خبرنگاران گفت: دادگاه آمریکا اعلام کرده که نفت شمال عراق می تواند به فروش برسد، در همین زمان دوازدهمین محموله نفتی اقلیم کردستان بارگیری شده و مجموع صادرات نفت این منطقه را به هشت میلیون و 800 هزار بشکه رسانده است.

منابع و مقامهای انرژی اعلام کردند که اقلیم کردستان با استفاده از نفتکشهای کوچکتر و چند نفتکش یک میلیون بشکه ای سعی می کند تلاشهای بغداد برای جلوگیری از فروش مستقل نفت این منطقه را بی اثر کند.

بغداد معتقد است اقلیم کردستان عراق حق ندارد نفت این کشور را به طور مستقل و بدون نظارت دولت مرکزی عراق بفروشد.

وزیر انرژی ترکیه همچنین اظهار کرد که جریان نفتی خط لوله مستقل صادرات اقلیم کردستان عراق به پایانه جیهان که پیش از این روزانه 120 هزار بشکه بود به 180 تا 190 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

 

کد خبر 223738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =