تولید نفت اوپک به بالاترین سطح در  1 سال گذشته رسید

تازه ترین نظرسنجی شبکه خبری بلومبرگ نشان می دهد که تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه اوت 2014 به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، تحقیقات از شرکتهای نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران نفت نشان می دهد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه اوت امسال با 891 هزار بشکه نفت در روز افزایش به 31 میلیون و 33 هزار بشکه رسید.

تولید ماه گذشته این سازمان که به دلیل تغییر در تولید نفت ایران و نیجریه 80 هزار بشکه اصلاح شد در نهایت به 30 میلیون و 142 هزار بشکه رسید.

نیجریه، عربستان و آنگولا بیشترین نرخ افزایش تولید نفت را در میان سایر اعضای اوپک در ماه اوت داشته اند. دلیل افزایش تولید در این کشورها استخراج از ذخایر جدید، افزایش امنیت و پایان یافتن زمان تعمیرات تاسیسات بوده است.

از سوی دیگر، ایران و ونزوئلا تنها کشورهایی در اوپک بودند که در ماه اوت شاهد کاهش تولید نفت خود بودند.

جان کیلدوف، از موسسه مالی اگین کپیتال، گفت: این کشورهای تولید نفت را آزاد گذاشته اند، ترسهای ژئوپلتیکی از بازار حمایت کرده اما هرگونه نتیجه ای این شرایط را از بین می برد، چنانچه سطح تولید همین اندازه بالا بماند به طور قطع در قیمتهای نفت شاهد روند نزولی خواهیم بود.

در همین حال، تولید نفت نیجریه در ماه اوت 2014 میلادی با 380 هزار بشکه افزایش به دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسید. این مقدار افزایش بیشترین مقدار افزایش تولید نفت نیجریه از ژانویه 2006 میلادی محسوب می شود. همچنین این سطح رشد، بیشترین مقدار افزایش ماهانه از سال 1989 میلادی است.

تولید نفت در نیجریه که در منطقه دلتای نیجر متمرکز است، در بسیاری از مواقع به دلیل ناآرامی در این منطقه با اختلال روبرو می شود. بسیاری از شرکتهای فعال در این حوزه نفتی مجبور به اعلام فورس ماژور می شوند تا از ضرر و زیان خود در قبال عواملی که کنترل آن از دستشان خارج است، در امان بمانند.

آمریتا سن، تحلیلگر ارشد موسسه انرژی اسپکتز در مصاحبه ای تلفنی گفت: نیجریه به میدان برگشته و بسیاری از فورس ماژورها برداشته شده اند، این ماه اختلال جدی نداشتیم که در مورد نیجریه بسیار عالی است.

واردی اریسوه، از آژانس نظارت و ایمنی دریایی نیجریه، در تاریخ 19 اوت (28 مردادماه) اعلام کرد که این کشور برای کنترل دزدی های دریایی، قاچاق و سرقت نفت گشتهای هوایی را به راه انداخته است.

در همین حال، ویلسون اووجا، سخنگوی کمیته جرایم اقتصادی و مالی نیجریه با ارسال ایمیلی خبر از دستگیری 16 مظنون به سرقت نفت در تاریخ 22 ژوئیه (31 تیرماه) داده بود.

شرکت انگلیسی-هلندی شل روز 14 مردادماه با ارسال ایمیلی به شبکه خبری بلومبرگ آغاز تولید نفت در نخستین چاه در میدان نفتی عمیق بونگ نورث وست را خبر داد.

از سوی دیگر، عربستان سعودی که بزگترین تولیدکننده نفت اوپک است تولید نفت خود را 160 هزار بشکه افزایش داد و به 9 میلیون و 980 هزار بشکه در روز رساند. این سطح تولید نفت در عربستان بیشترین مقدار پس از ماه سپتامبر سال جاری میلادی است که در آن زمان عربستان توانست روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید کند.

شرکت نفت عربستان سعودی آغاز تولید گاز طبیعی در پروژه واسط را که قرار بود تابستان امسال به بهره برداری برسد، را به تعویق انداخت. این موجب شد که عربستان بیش از مقداری که پیش بینی می شد، نفت برای تولید برق اختصاص دهد. تقاضای نفت در شبه جزیره عربستان در هنگام تابستان با گرم شدن هوا و بالا رفتن استفاده از تاسیسات تهویه هوا، افزایش می یابد.

کیلدوف گفت: عربستان هنوز تولید خود را کم نکرده است، این انتظار می رفت که آنها تولید خود را کم کنند و به ایران و عراق برای تولی بیشتر فضا بدهند، از سوی دیگر شرایط در آفریقا بهتر شده که به نوبه خود عرضه نفت را افزایش می دهد.

تولید نفت آنگولا با 140 هزار بشکه افزایش در این ماه، سومین مقدار بزرگ افزایش تولید را در اوپک داشت. این کشور آفریقایی توانست با این افزایش، تولید نفت خود را به یک میلیون و 750 هزار بشکه نفت در روز برساند.

شرکت توتال تولید نفت در میدان کلاو در بلوک نفتی شماره 17 آنگولا را در میانه ماه ژوئیه امسال آغاز کرد و قصد دارد تولید آن را به 160 هزار بشکه در روز برساند.

تولید نفت لیبی نیز با 100 هزار بشکه افزایش در ماه اوت 2014 به روزانه 500 هزار بشکه رسید و چهارمین کشوری شد که در اوپک در ماه اوت بیشترین مقدار افزایش تولید نفت را داشته است. این مقدار تولید، بیشترین سطح تولید نفت این کشور در سال گذشته بوده است.

هم اکنون چندین میدان نفتی لیبی تولید نفت خام خود را افزایش داده اند و تمامی پایانه های صادراتی این کشور به شکل عادی در حال فعالیت هستند. تنها استثنا در این میان پایانه نفتی زویتنیه است که همچنان کاکنان آن مشکلاتی دارند.

تحقیقات بلومبرگ همچنین نشان می دهد که تولید نفت عراق با 90 هزار بشکه افزایش در ماه اوت امسال به سه میلیون و 90 هزار بشکه در روز رسیده است. عراق دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک است.

کد خبر 223758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =