حجم بانکرینگ در سال نخست دولت یازدهم 28 درصد رشد یافت

بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتیها) نفت کوره در ساخت نخست دولت تدبیر و امید با 28 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش از 3.2 میلیارد لیتر رسید.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که سوخت رسانی به کشتیها (بانکرینگ) یکی از فعالیتهای مهم این شرکت است، به خبرنگار شانا، گفت: در یکسال منتهی به مرداد ماه امسال، سه میلیارد و 286 میلیون لیتر نفت کوره به کشتیها تحویل شده است.

سید ناصر سجادی رشد نفت کوره بانکر شده را در یکسال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، 28 درصد اعلام کرد و گفت: حجم بانکرینگ نفت کوره در مدت مشابه سال پیش، دو میلیارد و 575 میلیون لیتر بوده است.

وی درباره بانکرینگ نفت گاز در یکسال گذشته نیز گفت: از مردادماه سال پیش تا مردادماه امسال، 140 میلیون لیتر نفتگاز بانکر و به کشتیها عرضه شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، عمده عملیات بانکرینک مربوط به نفت کوره است، بنابراین بانکرینگ نفت گاز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن تفاوت محسوسی نداشته است.

به گزارش شانا، توسعه صنعت بانکرینگ از اولویتهای مهم وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است و با توجه به این رویکرد در سال 92، یک میلیارد و 230 میلیون لیتر نفت کوره بانکر شد.

رشد حجمی سال 92 این عملیات در مقایسه با سال پیش از آن، 65 درصد و رشد ارزش این فرآیند (سوخت رسانی به کشتیها) به لحاظ ارزش ریالی نیز 104.5  (یکصد و چهار و نیم درصد) درصد بوده است.

با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سهم 20 درصدی بانکرینگ درخلیج فارس، از یکسال گذشته تاکنون پنج شرکت جدید به مجموع شرکتهای بانکر کننده (سوخت رسان به کشتیها) افزوده شده است و هم اکنون 7 شرکت، عملیات بانکرینگ را انجام می دهد.

این شرکتها زیرساختهای خوبی برای سوخت رسانی به کشتیها در بنادر مختلف کشور ایجاد کرده اند و با هدف گسترش این فعالیت اقتصادی، با ساخت مخازن و خرید کشتیهای سوخت رسان، زیرساختهای مناسبی در برخی مناطق دریایی مانند قشم، کیش، بندر عباس و چابهار ایجاد کرده اند و در دیگر نقاط نیز در حال ایجاد زیر ساختهای مشابه هستند.

سهم کنونی بانکرینگ در منطقه خلیج فارس سه تا چهار درصد است که باید به 20 درصد افزایش یابد؛ از این رو و برای تحقق این مهم باید تلاش همه جانبه و گسترده ای انجام  گیرد.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برای چهار میلیون تن بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) در سال 93 هدفگذاری کرده است.

از آنجا که فرآورده های نفتی با نرخی نزدیک به قیمت صادراتی فروخته می شود، از اینرو بانکرینگ را می توان نوعی صادرات فرآورده نفتی تلقی کرد.

کد خبر 223849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =