پاکستان تعلل کند، آرزوی خرید گاز از ایران به باد می‌رود

روزنامه پاکستانی تریبون با انتقاد از تعلل اسلام آباد در تکمیل طرح خط لوله گازی آی پی، هشدار داد که اشتیاق کشورهای اروپایی و منطقه‌ای برای خرید گاز ایران می‌تواند آرزوی دیرینه پاکستان برای واردات این گاز را به باد بدهد.

به گزارش روزنامه تریبون پاکستان با انتشار گزارشی از اشتیاق کشورهای اروپایی و منطقه‌ای برای خرید گاز ایران نوشت: عمان توافقنامه 60 میلیارد دلاری را برای خرید گاز ایران به مدت 25 سال با این کشور امضا کرد که طبق این توافقنامه یک خط لوله یک میلیارد دلاری نیز در خلیج فارس ساخته می‌شود تا نیمی از گاز صادراتی ایران به ژاپن،‌ کره‌جنوبی و هند متقل شود.

کویت نیز در ماه ژوئن سال جاری میلادی علاقه مندی خود برای خرید گاز طبیعی از ایران را ابراز کرد.

اشتیاق به خرید گاز طبیعی ایران که یکی از بزرگترین ذخایر انرژی دنیا را در اختیار دارد محدود به کشورهای منطقه نبود و بعد از کاهش تحریمها در نتیجه توافق هسته‌ای ژنو، کشورهای اروپایی نیز می‌توانند به واردات گاز از ایران اقدام کنند.

تانز ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه نیز اعلام کرده است که ایران قصد ساخت یک خط لوله را برای انتقال گاز به کشورهای اروپایی دارد.

روزنامه تریبون در ادامه گزارش خود نوشت: اگر این توافقها اجرایی شود و ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 نیز به توافق برسندد، ممکن است آرزوی دیرینه پاکستان برای واردات گاز ایران به باد رود.

پروژه خط لوله گاز آی پی سالهاست که به دلیل تهدیدهای آمریکا با مشکل روبرو شده و تلاشهای اسلام‌آباد برای جلب نظر ایالات متحده برای ساخت این خط لوله نیز تاکنون به جایی نرسیده است.

در همین حال، پاکستان تنها تا دسامبر 2014 فرصت اجرایی کردن تعهدات خود را دارد و در صورت نبود موفقیت با جریمه‌های سنگین چند میلیون دلاری برای هر روز روبرو می‌شود، زیرا ایران به طور کامل به تعهدهای خود برای ساخت خط لوله آی پی عمل کرده است.

پیشنهاد آمریکا به پاکستان برای جایگزینی گاز قطر با ایران نیز مزیت اقتصادی خاصی برای پاکستان ندارد.

بر اساس این گزارش، اگرچه دولت پاکستان می‌کوشد با جلب موافقت ایران، مهلت تکمیل پروژه آی پی را تمدید کند اما اسلام‌آباد همچنان معتقد است که با وجود تهدیدات آمریکا قادر به اجرایی کردن تعهدات خود نیست.

این در حالی است که طبق ارزیابی‌های رسمی، فاصله میان تامین و تقاضای گاز در پاکستان در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که تولید داخلی پاکستان هم در صورت کشف نشدن ذخایر جدید، تا سال 2020 به نصف کاهش یابد.

کارشناسان معتقدند که پاکستان باید بار دیگر در خصوص این مسئله استراتژیک با آمریکا مذاکره کند و از واشنگتن سوال کند که چرا در حالی که دیگر کشورها در حال عقد قرارداد با ایران هستند، اسلام‌آباد تحت فشار قرار می‌گیرد.

تریبون در ادامه به دولت پاکستان توصیه می‌کند تا همانند سایر کشورها، سیاستهای اقتصادی خود را نیز به عنوان بخشی از سیاست خارجی خود ببیند و برای تامین امنیت انرژی خود تلاش کند. زیرا در غیر این صورت فرصت واردات گاز ارزان ایران را از دست می‌دهد و اقتصاد آن به دلیل کمبود انرژی با فروپاشی روبرو می‌شود.

کد خبر 223943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =