نفتکش حامل نفت کردستان عراق در نزدیکی تگزاس مشاهده شد

نفتکش حامل نفت کردستان عراق که درنزدیکی تگزاس از صفحه رادار ناپدید شده بود، امروز (دوشنبه 10 شهریور ماه) در همان منطقه مشاهده شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و بر اساس تازه ترین داده های سیستم شناسایی اتوماتیک (ای آی اس) رصد کشتیها، چند روز پس از ناپدید شدن نفتکش مورد مناقشه حامل نفت خام کردستان عراق و محموله 100 میلیون دلاری آن، امروز بار دیگر در ردیابی ماهواره ای در نزدیکی تگزاس مشاهده شد. 

بر اساس داده های سیستم شناسایی اتوماتیک که به وسیله گارد ساحلی آمریکا و خبرگزاری رویترز استفاده می شود، نفتکش یونایتد کالاوریتا پس از هفته ها سرگردانی همچنان 95 درصد محموله آن باقی است.

بنا  بر این گزارش، با تعلل خریدار آمریکایی در تحویل محموله، دولت عراق با اعلام این که صادرات نفت اقلیم کردستان عراق غیر قانونی است، شکایتی را به دادگاه آمریکا تنظیم کرد. از طرف دیگر، دولت اقلیم کردستان می گوید که بنا بر قانون اساسی عراق، مجاز به صادرات نفت هستند.

نفتکش یونایتد کالاوریتا امروز در منطقه فراساحلی گالوستون لنگر انداخته و در واقع از محل پیشین خود حرکت نکرده است.

کشتیهایی مانند یونایتد کالاوریتا که برای ورود به بنادر نزدیک هوستون بسیار بزرگ هستند، پیش از تحویل بار  برای انتقال محموله خود به کشتیهای کوچکتر از این منطقه استفاده می کنند.

دولت مرکزی عراق اعلام کرده است که در صورت رسیدن نفتکش به ساحل می تواند برای بدست آوردن دوباره کنترل محموله، اقدامهای قانونی بیشتری انجام می دهد. 

پیش از این نیز نفتکشهایی که حامل نفت ایران و یا کردستان عراق بودند با خاموش کردن سامانه های ردیابی خود اقدام به تخلیه بار کردند، این اقدام رهگیری حرکت و مقصد آنها را بسیار سخت می کند.

هفته گذشته نیز نفتکش کاماری که حامل نفت اقلیم کردستان عراق بود در شمال مصر از روی صفحه رادارها محو شد و دو روز بعد در حالیکه نفت خود را تخلیه کرده بود در نزدیکی فلسطین اشغالی دیده شد.

نفتکش یونایتد امبلم نیز در اواخر ماه ژوئیه بخشی از محموله نفتی خود را که متعلق به اقلیم کردستان بود در جنوب دریای چین به نفتکش دیگری تحویل داد.

شکایت دولت عراق به دادگاه آمریکا نشان می دهد که بغداد همه اقدامهای قانونی و دیپلماتیک را برای متوقف کردن صادرات نفت اقلیم کردستان عراق انجام می دهد. از سوی دیگر کردهای عراق معتقدند صادرات نفت یکی از اقدام های ضروری برای تحقق بخشیدن به رویای استقلال این منطقه از عراق است.

کد خبر 223951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =