بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز خاورمیانه بصورت رسمی افتتاح می شود

بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز خاورمیانه برای برداشت حداکثر 20 میلیون متر مکعب گاز در روز در فصل سرد سال و ارتقای پایدارای شبکه، هفته آینده بطور رسمی افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، تزریق گاز به مخزن ذخیره سازی شوریجه بعنوان بزرگترین طرح ذخیره سازی خاورمیانه بمنظور برداشت گاز از آن در فصل سرد سال، از اردیبهشت ماه آغاز شده است.

در اجرای این پروژه، روزانه ١٠ میلیون متر مکعب گاز توسط ٣ ردیف کمپرسور هر کدام با ظرفیت 3.6 میلیون متر مکعب در روز به مخزن تزریق و در فصل سرما حداکثر روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب در روز از مخزن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می شود.

تاکنون حدود 340 میلیون مترمکعب گاز برای برداشت در زمستان آینده بعنوان پشتوانه تامین گاز استانهای شمالی کشور در این مخزن ذخیره شده است و هفته آینده با حضور مقامهای ارشد دولت تدبیر و امید، شاهد افتتاح رسمی آن در شرق کشور خواهیم بود.

با راه اندازی طرح ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه در فاز نخست ١٠ میلیون مترمکعب و در فاز دوم ٢٠ میلیون مترمکعب در اوج مصرف و در طول فصل زمستان برداشت گاز انجام می گیرد.

بر پایه این گزارش، ظرفیت ذخیره سازی گاز در این مخزن چهار میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخیره سازی دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد.

به گزارش شانا، بر اساس برنامه پنجم توسعه، 14 درصد از گاز تولیدی کشور باید از طریق ذخیره سازی تامین شود.

طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.

کد خبر 223972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =