طرح جامع توسعه 4 میدان در پژوهشگاه صنعت نفت تدوین شد

پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستى پژوهشگاه صنعت نفت از ابتدای امسال تاکنون، موفق به تهیه طرح جامع توسعه 4 میدان نفت و گاز در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستى پژوهشگاه صنعت نفت صبح امروز (سه شنبه، 11 شهریورماه) در جریان بازدید بیژن زنگنه، وزیر نفت از پژوهشگاه، از تهیه چهار طرح جامع توسعه برای میدانهای آب تیمور، بلال نفتی، بلال گازی و توسن در این پردیس خبر داد و گفت: پژوهشگاه از این MDPها در حضور اعضای شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران دفاع کرده است. 

سیدصالح هندی افزود: تحقیقات ما در تهیه طرح جامع توسعه میدان توسن نشان می دهد با برنامه ریزی مناسب، امکان افزایش سه درصدی ضریب بازیافت در این میدان وجود دارد. 

وی با اشاره به تدوین نقشه راه ازدیاد برداشت در پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: هم اکنون پیگیری طرحهای ازدیاد برداشت در چند میدان از جمله یادآوران، دارخوین و چشمه خوش در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد. 

آماده سازی پژوهشگاه برای هوشمندسازی چاه ها

هندی در باره فعالیتهای پردیس بالادستی در زمینه ساخت چاه های هوشمند توضیح داد و گفت: این تکنولوژی از آخرین فناوریهای مدیریت مخزن و ازدیاد برداشت است و پژوهشگاه آمادگی دارد آن را در میدانهای نفت و گاز پیاده کند. 

این مقام مسئول، بر توسعه دانش بنیان و فناور محور میدانهای نفتی و گازی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: همچنین ما مدعی هستیم امکان احیای چاه های مرده میدانها وجود دارد و به طور نمونه مطالعات ما در میدان پارسی نشان داد امکان بازگشت به تولید 9 حلقه چاه از مجموع 10 حلقه چاه مرده این میدان وجود دارد. 

هندی به تلاش پژوهشگاه بر ای خودکفایی در تولید 55 افزایه پرمصرف در حفاری و تکمیل چاه تحت عنوان طرح کیمیا اشاره و تصریح کرد: علاوه بر این، پردیس بالادستی پژوهشگاه موفق به تدوین 6 نرم افزار در زمینه های مختلف شده است که این نرم افزارها از سوی شرکتهای نفت و گاز پارس، مهندسی و توسعه نفت، نفت مناطق مرکزی و ملی مناطق نفتخیز جنوب در خواست شد و هم اکنون از آنها استفاده می شود.

بر پایه این گزارش، بیژن زنگنه، وزیر نفت در بازدید امروز خود از پژوهشگاه صنعت نفت از پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدانهای (بالادستی) و آزمایشگاه های شستشوی مغزه، خواص پتروفیزیکی مغزه، سیمانهای ویژه، مطالعات تزریق گاز، خواص الکتریکی، ازدیاد برداشت، نفوذپذیری نسبی با اشعه ایکس و فشار مویینگی در این پژوهشکده بازدید کرد.

زنگنه با توضیحات سیدسالح هندی رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه، در جریان آخرین فعالیتها و پیشرفتها در حوزه های مختلف بالادستی به ویژه طرحهای مروارید خلیج فارس، هیدراتهای گازی دریای عمان، شیلهای گازی استان لرستان، ازدیاد برداشت در میادین و ساخت چاه های هوشمند قرار گرفت. 

 

کد خبر 224012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =