ثبت رکورد تزریق روزانه 400 هزار بشکه آب در میدانهای فلات قاره

میزان تزریق آب در میدانهای شرکت نفت فلات قاره بالاترین رکورد را میان شرکتهای نفتی کشور به خود اختصاص داد و این رقم هم اکنون به 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام اینکه هم اکنون پروژه های نگهداشت به عنوان برنامه های اصلی شرکت نفت فلات قاره در دستور کار است، اظهار کرد: تکمیل طرحهای جامع توسعه میدانهای نفت و گاز و برنامه ریزی برای تامین اعتبار و سرمایه گذاریهای  مورد نیاز در دستور کار شرکت قرار دارد.

سعید حافظی با بیان اینکه تولید نفت از این شرکت با سه روش تولید طبیعی، تولید از طریق پمپهای برقی درون چاهی و تولید بوسیله فرازآوری گاز انجام می شود، افزود: سهم شرکت فلات قاره در تولید نفت به روش طبیعی 65 درصد و با استفاده از تجهیزات و ماشین الات مکانیکی و برقی حدود 35 درصد است.

بر پایه این گزارش، هم اکنون تولید از حدود 70 حلقه از چاه های شرکت فلات قاره به وسیله پمپهای درون چاهی انجام می شود. در هیچ یک از شرکتهای تولیدی خشکی با وجود سهولت بیشتر کار روی خشکی، به این میزان چاه تجهیز به پمپ برقی درون چاهی ندارند. شرکت نفت فلات قاره از سال 1353 استفاده از این تکنولوژی را شروع کرده و هم اکنون 20 درصد تولید شرکت نفت فلات قاره با این روش انجام می شود. بخش قابل توجهی از تولید این شرکت (حدود 15 درصد) از طریق فرازآوری گاز در چاه ها انجام می شود.

حافظی با بیان این که بخش دیگری از تولید نفت فلات قاره به روش طبیعی انجام می شود، افزود: پس از حفر چاه، تولید به پشتوانه پتانسیل مخزن بدون وقفه ادامه می یابد و تنها نظارتهای مربوطه انجام می شود و هم اکنون 65 درصد تولید این شرکت از این طریق است.

ثبت رکورد تزریق آب تا 400 هزار بشکه در روز

وی با تاکید بر اینکه شرکت نفت فلات قاره تاکید بر تولید صیانتی دارد، اظهار کرد: تولید صیانتی به این معناست که به ازای هر یک بشکه برداشت نفت یک بشکه آب یا حجم مورد نظر گاز را تزریق کنیم تا امکان حداکثر استفاده از پتانسیل و ذخایر موجود فراهم گردد.

حافظی با بیان اینکه میزان تزریق آب در این شرکت بالاترین رکورد را میان شرکتهای نفتی به خود اختصاص داده است، گفت:  این رقم هم اکنون به 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

بالاترین تولید برش آب (water cut) در شرکت نفت فلات قاره ایران

وی افتخار دیگر نفت فلات قاره ایران در جریان تولید را، تولید با میزان بالای برش آب (water cut) اعلام و تصریح کرد: همراه شدن آب با تولید نفت علاوه بر کاهش بهره دهی چاه ها سبب خوردگی زیاد در تاسیسات می شود و هم اکنون میانگین برش آب تولیدی شرکت 50 درصد است که در برخی از چاه ها این برش به 90 درصد هم می رسد.

حذف ماسه های همراه نفت

وی یادآور شد: در برخی از میدانهای شرکت نفت فلات قاره مانند، میدان ابوذر تولید نفت به همراه تولید ماسه انجام می شود که مشکلات زیادی را برای تاسیسات ایجاد می کرد. برای نخستین بار در ایران با بهینه کردن سیستم واحد جداسازی (ظروف تفکیک گر) ماسه ها در ظرف تفکیک گر مرحله اول جداسازی شده و با نصب سیستم شستشوی داخلی اقدام به خارج کردن ماسه ها از مسیر انتقال نفت شده است.

حافظی اقدام مهم دیگر این شرکت را پروژه انتقال گاز بهرگان به خارک اعلام کرد و افزود: با راه اندازی سکوی تقویت فشار گاز بلال از سوخته شدن 30 میلیون فوت مکعب  گاز جلوگیری و این گاز هم اکنون به پتروشیمی خارک تحویل  داده می شود.

به گفته وی میزان گاز ارسالی به پتروشیمی خارک هم اکنون بالغ بر 150 میلیون فوت مکعب است و کارخانه NGL سیری نیز باهمین هدف راه اندازی شد و هم اکنون 70 تا 80 میلیون فوت مکعب گاز در سیری فرآورش می شود.

کد خبر 224156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =