استقلال اسکاتلند آینده طرحهای نفتی دریای شمال را تیره و تار می کند

قانونگذاران و مقامهای بانکی بر این باورند که استقلال اسکاتلند از انگلستان سبب بروز اختلاف میان دو طرف در حوزه نفت دریای شمال می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حتی در صورت رأی اسکاتلند به استقلال از انگلستان و برداشت بیشتر درآمدهای نفتی، این کشور از لندن می خواهد که در تأمین هزینه انتقال دکلهای نفتی و خطوط لوله در دریای شمال کمک کند، اقدامی که به گفته قانونگذاران و مقامهای بانکی به سالها درگیری حقوقی منجر می شود.

با استقلال اسکاتلند بیشتر درآمدهای جدید حاصل از تولید نفت دریای شمال به ارزش 50 میلیارد دلار (معادل 30.7 میلیارد پوند) در سال نصیب این کشور می شود ولی با این وجود از انگلستان می خواهد که به منظور انتقال سکوها و خطوط لوله قدیمی مبلغ 60 میلیارد دلار بابت خروج از خدمت بپردازد.

سخنگوی دولت اسکاتلند گفت: دولتهای متوالی انگلستان در حدود 300 میلیارد پوند (به قیمت امروز) از اسکاتلند مالیات نفت و گاز دریافت کرده اند و به همین دلیل دولت اسکاتلند نیز به همان اندازه سهم ناشی از هزینه خروج از خدمت از این کشور دریافت می کند. 

خزانه داری انگلستان در این  مورد اظهارنظری نکرد اما سخنگوی این نهاد توجه رویترز را به تحلیل منتشر شده در ماه ژوئن سال 2014 میلادی جلب کرد که بر اساس آن پس از جدایی اسکاتلند، این کشور باید برای هر نفر در حدود سه هزار و 800 پوند بابت خروج از خدمت بپردازد که این رقم بیش از 10 برابر بیشتر از هزینه های جاری در انگلستان است.

قانونگذاران و بانکداران تصریح کردند که تصمیم درباره این که کدام کشوری چه چیزی را می پردازد برنامه های سرمایه گذاری شرکتهای نفتی را پیچیده می کند.  

اندرو مورفیلد، مدیر بخش اسکاتیا بانک کانادا در اروپا که یکی از وام دهندگان مهم به صنعت نفت دریای شمال به شمار می رود، گفت: بدون شک دچار اختلاف می شویم. مقدار بدهی بسیار زیاد است.

بر اساس برآوردهای صنعتی، در حدود 300 دکل در دریای شمال در آبهای انگلستان است و انتظار می رود که هزینه خروج از خدمت تا سال 2040 میلادی فراتر از 40 میلیارد پوند (معادل 65 میلیارد دلار) باشد. بالاترین مقدار این مخارج اوایل سال 2016 میلادی و برابر با 1.7 میلیارد پوند خواهد بود.

دولت انگلستان به مجریان این امکان را می دهد که نیم یا سه چهارم این مخارج را از طریق معافیت مالیاتی تسویه کنند که یعنی بیش از 20 میلیارد پوند به صندوق خزانه دولتی پرداخت نمی شود.

رأی گیری استقلال اسکاتلند روز پنجشنبه 18 سپتامبر (27 شهریور ماه) برگزار می شود و نظرسنجیها حاکی از افزایش موافقان استقلال این کشور است.

کد خبر 224744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =