آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله ایرانشهر به زاهدان

عملیات اجرایی احداث خط لوله ایرانشهر به زاهدان با هدف گازرسانی به شهرها، صنایع و نیروگاه های واقع در مسیر خط لوله در آینده نزدیک آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکار اجرای خط لوله ایرانشهر به زاهدان مشخص و حکم آن نیز ابلاغ شده است و عملیات اجرایی احداث این خط لوله بزودی آغاز می شود.

علیرضا غریبی با بیان اینکه این خط لوله از خط هفتم سراسری انشعاب می گیرد، افزود: لوله مورد نیاز برای احداث 60 کیلومتر از این خط لوله 260 کیلومتری تامین شده و بزودی به کارگاه منتقل می شود.

به گفته مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، 85 هزار تن ورق مورد نیاز این پروژه سفارش داده شده و تا یک ماه آینده تحویل این شرکت می شود و پس از آن عملیات تولید لوله برای 200 کیلومتر باقیمانده این خط لوله نیز آغاز می شود.

غریبی تصریح کرد: قول احداث خط لوله ایرانشهر به زاهدان در جریان سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان داده شد و در بسته خروج غیر تورمی از رکود نیز تعریف شده است.

صرفه جویی در مصرف 2 میلیارد دلار فرآورده 

وی با اشاره به اینکه با احداث این خط لوله از مصرف سالانه 2 میلیارد دلار فرآورده در نیروگاههای این شهرها جلوگیری می شود، اظهار کرد: با اجرای این خط لوله امکان گازرسانی به نیروگاههای این شهرها فراهم شده و گاز طبیعی جایگزین فرآورده می شود.

به گفته وی، برای احداث پروژه ایرانشهر به زاهدان، زاهدان به زابل و پروژه مهبندان مجموعا به 1.4 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران نیز پیشتر در این باره به خبرنگار شانا گفته بود: امیدواریم از طریق پیگیری بند «ق» تبصره 2 بودجه سال 93 و از محل صرفه جویی مصرف فرآورده در این نیروگاهها بتوانیم پروژه خط لوله ایرانشهر به زاهدان را تعریف کنیم.

به گفته تربتی، در منطقه سیستان و بلوچستان علاوه بر مصارف شهرها، مصارف ویژه ای در بخش نیروگاهی وجود دارد که با گازرسانی به این نیروگاهها از مصرف نفتگاز و نفت کوره در آنها جلوگیری می شود.

به گزارش شانا، در حال حاضر خط هفتم سراسری به طول 906 کیلومتر از عسلویه تا ایرانشهر احداث شده و 260 کیلومتر خط لوله 36 اینچ نیز که از ایرانشهر تا زاهدان است از این خط لوله انشعاب گرفته می شود و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده تا 2 سال آینده به بهره برداری می رسد.

کد خبر 224772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =