طرحهای نفتی شرکتهای خارجی در روسیه با دور تازه تحریمها متوقف می شود

تحریمهای جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه فعالیت شرکتهای خارجی را در پروژه های نفتی این کشور متوقف می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریمهای جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو با توقف ناگهانی اکتشاف ذخایر عظیم نفتی روسیه در قطب شمال و منابع شیل اویل این کشور، تأمین مالی پروژه های کنونی روسیه از دریای خزر تا عراق و غنا را دشوار می سازد.

آمریکا روز جمعه (21 شهریور ماه) با تحریم شرکتهای گازپروم، گازپروم نفت، لوک اویل، سورگوت نفت و گاز و روسنفت، شرکتهای غربی را از ادامه فعالیت در زمینه اکتشاف و تولید در آبهای عمیق و قطب شمال و همچنین پروژه های شیل اویل منع کرد. 

تحریمهای جدید با هدف تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و اقدامها این کشور در اوکراین، در مقایسه با تحریمهای قبلی که تنها صادرات فناوریها و تجیزات نفتی به روسیه را ممنوع کرده بود، افزایش چشمگیری داشته است.  

پروژه هایی که هم اکنون در هاله ای از ابهام فرو رفته اند شامل برنامه حفاری تاریخی شرکت اکسون موبیل آمریکا در قطب شمال در روسیه است که در ماه اوت به عنوان بخشی از یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت روسنفت آغاز شد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون این پروژه و دیگر طرحهای مورد توافق روسنفت و گازپروم نفت با اکسون موبیل، شرکت انگلیسی-هلندی شل، استات اویل نروژ و انی ایتالیا باید متوقف شوند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه با اعلام این که کاهش منابع فناوری، خدماتی و کالاهای آمریکایی و اروپایی، اجرا و ادامه این پروژه ها را غیر ممکن یا دست کم دشوار می سازد، گفت: جایگزین دیگری فراهم نیست.

بنا بر این گزارش، شرکتهای یاد شده 14 روز فرصت دارند تا فعالیتهای خود را متوقف کنند.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است که همزمان با کاهش تولید در میدانهای نفتی قدیمی در غرب سیبری، برای حفظ تولید خود در سطح 10.5 میلیون بشکه در روز به ذخایر نفتی قطب شمال و شیل اویل وابسته است.

کد خبر 224807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =