تشکیل ستاد هماهنگی توسعه صادرات به روسیه

توجه به بازار روسیه از مهمترین مواردی است که در حال حاضر از سوی صادرکنندگان، تولیدکنندگان و تجار مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش شانا، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد: ستاد هماهنگی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، امور خارجه،گمرک، بانک مرکزی و تشکلهای بخش خصوصی و به ریاست اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل شود.

نعمت زاده  در نشست بررسی راهکارهای توسعه صادرات به کشور روسیه که با حضور تعدادی از معاونان وزارتخانه‌های صنعت،معدن وتجارت، جهادکشاورزی، امور خارجه، سازمان گمرک، بانک مرکزی و همچنین نمایندگان تشکلهای خصوصی برگزار شد، افزود: این ستاد هماهنگی باید بدنبال یک هم افزایی بیشتر فکری و ارائه راهکارهای اجرایی برای توسعه مناسبات اقتصادی به کشور روسیه باشد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به فرصت پیش آمده برای گسترش تعاملات اقتصادی با کشور روسیه گفت: در این راستا شناسایی شرکتهای خوش نام را برای توسعه محصولات صادراتی دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: شناسایی شرکتهایی که با رعایت استانداردهای بین‌المللی در حال فعالیتند می‌تواند در ثبات کسب بازارهای خارجی ما موثر باشد.

نعمت زاده تصریح کرد: تنها داشتن کارت بازرگانی مجاز ملاک مناسبی برای توسعه مناسبات تجاری و صادراتی نخواهد بود، زیرا داشتن سابقه خوب و عمل به تعهدات در ارائه خدمات، موضوعی است که می‌تواند ما را در جاودانه کردن و کسب بازارهای صادراتی دیگر کشورها کمک کند.

وی با تاکید بر استفاده حداکثری از فرصت پیش آمده برای توسعه صادرات به کشور روسیه تصریح کرد: برای این منظور توجه به بازار روسیه از مهمترین مواردی است که در حال حاضر صادرکنندگان، تولیدکنندگان و همچنین تجار می‌توانند مدنظر قرار دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که برای این منظور بهره‌مندی از وسائل حمل و نقل مورد نیاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد افزود: برای توسعه تعاملات تجاری و صادراتی باید به همه راههای گسترش از جمله وسائل حمل ونقل نظیر دریایی، زمینی و هوایی توجه کنیم که این مهم یکی از اقدامات جدی ما خواهد بود.

نعمت زاده به دیگر مواردی که می‌تواند به گسترش تعاملات تجاری و صادراتی دو کشور کمک کند اشاره کرد و گفت: در این خصوص، فراهم کردن سردخانه و کانتینرهای یخچال دار از مواردی است که پیگیری خواهیم کرد.

به گفته وی، کشور روسیه بازار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی وصنایع دیگر کشورمان به شمار می آید که می‌توان به برنامه‌ریزی دقیق از این بازار جذاب صادراتی نهایت استفاده را برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارائه تسهیلات در بندر آستاراخان پیشنهاد کرد تا این مهم از طریق سازمان بنادر و کشتیرانی یا اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران دنبال شود تا زمینه اجرای این این اقدام هرچه سریع تر تسهیل شود.

نعمت زاده، تلاش برای تغییر نرخ تعرفه‌ها، سرعت بخشی در ترخیص کالاها و تعیین مسیرهای مختلف زمینی برای صادرات انواع محصولات به کشور روسیه، تقویت و تسریع مناسبات و تعاملات بانکی با این کشور را از دیگر مواردی ذکر کرد که معاونان این وزارتخانه باید به سرعت آن را پیگیری کنند.

وی همچنین حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی را در نمایشگاههای مختلف کشور روسیه حائز اهمیت دانست چرا که می‌تواند در ارائه توانمندیهای کشورمان و همچنین شناسایی بازارهای صادراتی روسیه موثر باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که شناسایی خریداران روسی و توجه به نیازهای آنان را نباید از نظر دور داشت تاکید کرد: در این بین نقش تشکلهای بخش خصوصی و اتحادیه‌ها در معرفی تولیدات و قابلیتهای خود، بسیار پر رنگ خواهد بود.

گفتنی است: دراین جلسه هریک از معاونان وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور خارجه و دیگر مسئولان حاضر و نمایندگان بخش خصوصی به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود به منظور بررسی هر چه دقیق‌تر و ارائه راهکارها برای گسترش روابط اقتصادی و صادراتی ایران و روسیه پرداختند.

کد خبر 224808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =