3 خط سراسری گاز از منابع بالادستی تامین اعتبار می شود

اعتبار احداث خطوط سراسری ششم، نهم و یازدهم سراسری با دستور وزیر نفت به عنوان خطوط صادراتی گاز، از منابع بخش بالادستی صنعت نفت تامین اعتبار می شود.

مسئول کمیته تخصصی سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: برای احداث خط ششم سراسری به 2 میلیارد دلار، خط نهم سراسری به 6 میلیارد دلار و خط یازدهم نیز به 4 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

اصغر سهیلی پور با بیان اینکه برای احداث این خطوط سراسری در مجموع به 12 میلیارد دلار اعتبار نیاز است، افزود: با توجه به تصمیم وزیر نفت، اعتبار احداث این خطوط سراسری از منابعی که برای توسعه فازهای پارس جنوبی در نظر گرفته شده، تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن این تصمیم باید جلساتی با شرکت ملی نفت برگزار شود و اجرای آن در دستور کار قرار گیرد.

به گفته مشاور عالی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، احداث و تکمیل سه خط سراسری 56 اینچ یاد شده از مهمترین پروژه های شرکت ملی گاز ایران بشمار می رود.

سهیلی پور یادآور شد: این خطوط سراسری، گاز تولیدی از پالایشگاههای پارس جنوبی را به مبادی مصرف در مرکز و شمال کشور منتقل می کند و احداث آنها در اولویت قرار دارد.

به گزارش شانا، یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و 300 کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول 611 کیلومتربه پایان رسیده است.

خط لوله نهم سراسری دیگر خط صادراتی گاز به اروپا است، این خط لوله به طول 1863 کیلومتر با ظرفیت 110 میلیون متر مکعب در روز از مسیر عسلویه - اهواز- دهگلان- بازرگان عبور می کند و 17 ایستگاه تقویت فشار وظیفه تقویت گاز در جریان این خط لوله را بر عهده خواهد داشت. خط نهم سراسری در غرب کشور و موازی با خط ششم سراسری گاز قرار دارد.

به گزارش شانا، خط لوله صادراتی یازدهم سراسری نیز به طول یک هزار و 100 کیلومتر، ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب گاز را در روز دارد و از عسلویه شروع شده و پس از خروج از استان بوشهر از استانهای فارس، یزد، اصفهان و سمنان عبور می کند و در نهایت به خط 48 اینچ مشهد - تهران متصل می شود.

کد خبر 224844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =