عراق و لیبی می توانند به عرضه نفت اوپک لطمه بزنند

دبیرکل اوپک اعلام کرد که در بحبوحه افت قیمت نفت، شرایط ناپایدار سیاسی در عراق و لیبی می تواند عرضه نفت این سازمان را در آینده مختل کند.

عبدالله سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گفتگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در مقر اصلی این سازمان در وین اعلام کرد: با وجود این که عراق توان بسیار بالایی برای افزایش تولید نفت دارد اما نخست باید مشکلات امنیتی را حل و فصل کند.

وی گفت: اگر امنیت نباشد، سرمایه گذاری صورت نمی گیرد و چنانچه سرمایه گذاری نباشد عرضه محدود می شود.

عراق تلاش می کند تا بر اساس برنامه ای بلند مدت تولید نفت خود را تا سال 2020 میلادی سه برابر و روزانه 9 میلیون بشکه نفت تولید کند، این بدان معناست که میزان افزایش تولید نفت عراق بیش از همه اعضای اوپک خواهد شد.

پیشروی سریع نیروهای گروه تروریستی داعش در مناطق غربی عراق بر هدف تولید نفت این کشور در چند ماه گذشته سایه افکنده است. با وجود این، نیروهای داعش همچنان از مناطق اصلی تولید نفت عراق در جنوب این کشور دور هستند.

از سوی دیگر، تولید نفت در لیبی برای مدت طولانی متوقف شده بود و تابستان امسال تولید و صادارت در این کشور آفریقایی بعد از مدتها از سر گرفته شد. آغاز تولید نفت لیبی در حالی اتفاق می افتد که این کشور شاهد آشوب سیاسی بر سر دو گروه مخالف است که هر یک ادعای اداره کشور را دارند.

البدری ادامه داد: صنعت نفت لیبی چه در فعالیتهای زیر زمینی و چه در فعالیتهای روی زمین دچار مشکل خواهد شد، شرکتهای خارجی مانند شرکتهای اکتشاف نفت و خدماتی تا زمانیکه مشکلات امنیتی پا بر جا باشد به این کشور نمی آیند.

دبیرکل اوپک با وجود نگرانی ها از عرضه نفت خام، گفت که رشد نامطمئن اقتصاد جهانی می تواند تقاضای نفت خام را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: اگر رشد اقتصادی مشخصی نداشته باشیم، تقاضا لطمه می خورد. این مقام اوپک افزود که در رابطه با چشم انداز اقتصاد کلان باید اذعان کرد که آسمان ابری است.

البدری گفت: اوپک در حال انجام تحقیقی است تا بداند چگونه می توان مصرف نفت و گاز را در کشورهای عضو کم کرد و از این راه ظرفیت صادرات را افزایش داد.

آژانس بین المللی انرژی پیش از این اعلام کرده بود که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، که بیشتر آنها عضو اوپک هستند، با تخصیص هزینه بیش از 200 میلیارد دلاری به یارانه های سوختی در کشورهایشان به افزایش مصرف داخلی کمک کرده اند.

وی همچنین ادامه داد که با وجود افزایش تولید نفت در نقاط دیگر دنیا که سرآمد آنها آمریکاست، اعضای اوپک متعهد به سرمایه گذاری 270 میلیارد دلاری خود تا پایان سال 2019 میلادی برای اکتشاف نفت هستند.

کد خبر 224855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =