سرمایه گذاری 12.6 هزار میلیارد ریالی در طرح جامع پالایشگاه اصفهان

سرمایه مورد نیاز برای طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان 66.6 هزار میلیارد ریال برآورده شده که تاکنون 12.6 هزار میلیارد ریال آن هزینه شده است.

رئیس امور مهندسی و اجرای طرحهای شرکت پالایش نفت اصفهان به خبرنگار شانا گفت: شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور کاهش نفت کوره، افزایش تولید بنزین و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه به سطح استانداردهای جهانی و رعایت ضوابط زیست محیطی در سال 1385 به اجرای طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی اقدام کرد.

الیاسی طقیانی افزود: این هدف با احداث واحدهای جدید فرآیندی و رفع تنگناهای واحدهای موجود اجرا و تکمیل می شود.

وی با بیان این که مراحل انتخاب تکنولوژی (لیسانس) و مهندسی بنیادی طرح توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران انجام شده است، افزود: با اجرای کامل طرح، علاوه بر تولید بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 گازوئیل با کیفیت یورو 4 نیز تولید می شود.

به گفته طقیانی واحد بنزین سازی این طرح در سال 1392 راه اندازی و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه را 3 میلیون لیتر در روز افزایش داده و پیش بینی می شود که مابقی واحدها نیز از زمان آغاز، حداکثر 46 ماهه تکمیل و راه اندازی شود.

بر اساس گزارش شانا طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان به ٣ بخش طرح احداث مجتمع بنزین سازی، طرح بهینه‌سازی و طرح بخش جنوبی تقسیم می‌شود.

در طرح احداث مجتمع بنزین سازی که با هدف افزایش تولید بنزین به مقدار حدود ٣ میلیون لیتر در روز و افزایش کیفیت و درجه آرام سوزی آن آغاز شده، واحدهای تصفیه نفتا، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم و ایزومریزاسیون وجود دارد که بخشی از آن پارسال و ادامه آن قرار است تا پایان سال به بهره برداری کامل برسد.

طرح بهینه‌سازی، نیز با هدف تأمین بخشی از خوراک بنزین سازی، ایمن سازی عملیات، رفع تنگناهای عملیاتی و امروزینه کردن سیستم کنترل پالایشگاه در حال اجراست، که در این طرح، واحدهای جدید، تقطیر و گاز مایع جدید، تصفیه نفت سفید، مشعل جدید (سوم) و مخازن خوراک بنزین سازی احداث می شود.

همچنین طرح بخش جنوبی پالایشگاه اصفهان نیز شامل واحدهای شکست مولکولی ته مانده‌های برج های تقطیر، تصفیه خوراک واحدRFCC، تصفیه بنزین تولیدی واحدRFCC یعنی واحدPrime +G، تصفیه گاز مایع تولیدی واحد RFCC، LPG Merox، تصفیه نفت گاز، دو واحد هیدروژن همراه با سیستم PSA که خالص‌سازی هیدروژن را به عهده دارد، تأسیسات تفکیک و ذخیره سازی پروپیلن، نیروگاه جدید، ‌٣ دستگاه برج خنـک کننده، تصفیه گاز با آمین و واحد تصفیه آب ترش و گوگردسازی جدید می شود.

این طرح با هدف بهبود کمی و کیفی فرآورده ‌های راهبردی شرکت، کاهش ضایعات و آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از فرآیند کاری پالایشگاه و نیز محصولات و فرآورده های تولیدی برای توجه خاص به محیط زیست و توسعه پایدار و افزایش ایمنی کارکنان و تجهیزات با رعایت الزامهای اچ اس یی اجرا می شود.

کد خبر 224862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =