تقاضای کاذب در بورس کالا حذف شد

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا شفاف شدن قیمت ها را در پی داشت.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حسین پناهیان با مثبت ارزیابی کردن آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی و نیز الزام شرکتهای پتروشیمی به عرضه محصولات خود در بورس کالای ایران اظهار کرد: براساس برنامه دولت تدبیر و امید، مبنی بر خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی، بورس کالای ایران مسئولیت اصلی در اصلاح نظام قیمتها بر عهده گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: در نخستین گام برای اجرای این مهم، در دوماه گذشته، اصلاح قیمت پایه کالاهای مورد معامله در بورس کالا و آغاز آزادسازی قیمتها، توانسته با کمک به کشف کارآمد قیمتها و حذف تقاضای کاذب، تعادل نسبی را بر معامله کالاهای مورد معامله در این بورس حاکم کند.

وی ادامه داد: این اصلاح که با تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی آغاز شد تاکنون توانسته با حذف تقاضای کاذب زمینه را برای افزایش عرضه فراهم آورد.

پناهیان اظهار کرد: با اصلاح قیمتها در حالی شاهد از میان رفتن شکاف قیمت میان بورس و بازار سنتی می شویم که پیش از آن در مورد محصول هایی که دارای حجم تقاضای بالایی نسبت به عرضه بودند و بخش خصوصی هم عرضه‌ای در بورس کالا نداشت، شاهد تفاوت فاحش میان قیمت بورس و بازار سنتی بودیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در هفته‌های آینده تعادل در بورس و کاهش شکاف قیمتی در مقایسه بازار آزاد با تداوم عرضه‌ها بیش از پیش نمایان شود و با ادامه کشف قیمت کارآمد، کارکرد درست سیاست اصلاح قیمتها بر مبنای برنامه خروج از رکود دولت و بخش تولید کشور مشخص‌تر خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: همزمان با اجرای دستور عمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی اکنون معامله‌ها در بورس کالا به تعادل رسیده و شفاف است.

وی با بیان این که  اکنون معامله‌های پلیمری و شیمیایی در بورس کالا روند قابل قبولی دارد گفت: افزایش حجم عرضه‌ها، منطقی تر و شفاف‌تر شدن بازار، حذف واسطه‌گری و آزادی عمل بیشتر برای مصرف‌کننده واقعی در بورس کالا مهم‌ترین دستاوردهای دستورالعمل وزارت صنعت است.

پناهیان افزود: تمام معامله ها در بورس کالا شفاف بوده و با نظارت کامل انجام می شود و بدون تردید در آینده رونق بیشتر معامله ها را دراین بورس شاهد خواهیم بود.

کد خبر 224898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =