رونق حمل ریلی نفت کانادا از کاهش قیمت نفت در زمستان جلوگیری می کند

تحلیل صورت گرفته نشان می دهد که رونق حمل ریلی نفت خام از کانادا از کاهش قیمتهای نفت خام در فصل زمستان جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تولیدکنندگان ماسه های نفتی کانادا در چهار سال گذشته در فصل زمستان با کاهش قیمتهای نفت خام در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

ظرفیت محدود خط لوله صادرات به همراه پایان فصل رانندگی تابستانی با بالا بردن عرضه نفت در ایالت آلبرتا، سبب افت قیمتها و محروم کردن تولیدکنندگان از میلیاردها دلار درآمد احتمالی می شود.

پالایشگاههای بازسازی شده آمریکا به دنبال نفت خام سنگین کانادا و ساخت پایانه های جدید حمل ریلی نفت هستند که شرکتهایی مانند گیبسون انرژی و کانکسوز با بارگیری قطارها به منظور صادرات نفت خام به سراسر آمریکای شمالی و کشورهای دیگر سبب محدود شدن افت بهای نفت و حفظ قیمتهای شناور آن در مقایسه با فصل قبل می شوند. 

بارت ملک، رئیس راهبرد کالای موسسه تی دی سکورییتیز، گفت: به مدد ظهور این خطوط لوله ریلی، بعید به نظر می رسد که بازار از نظر دریافت نفت تحت فشار قرار بگیرد.

بنا بر این گزارش، حمل ریلی نفت خام می تواند دو برابر گرانتر از حمل از طریق خطوط لوله باشد. هزینه این نوع حمل و نقل به سواحل خلیج مکزیک در حدود 14 تا 21 دلار است. با این حال تنها حجم کمی از این محموله ها می تواند از پیشامدهای کوتاه مدت در عرضه نفت که سالهاست بر بازار نفت تحمیل شده جلوگیری کند.

قیمت نفت مخلوط سنگین وست کانادا سلکت (دابلیو سی اس) در زمستان اخیر به 33 تا 42 دلار در هر بشکه کاهش یافت که پایینتر از بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (دابلیو تی آی) و در مقایسه با تخفیف معمول در فصول دیگر سال در حدود 20 دلار در هر بشکه ارزانتر بود. 

تنها با تولید روزانه کمتر از دو میلیون بشکه نفت از ماسه های نفتی، هر یک دلار افزایش در تخفیف برابر با از دست رفتن روزانه دو میلیون دلار درآمد تولیدکنندگانی مانند کنووس انرژی و سانکور انرژی و از میان بردن سالانه میلیاردها دلار درآمد دولت ایالت آلبرتا است. 

به دنبال کاهش قیمت نفت آمریکا در این ماه به پایینترین سطح در حدود دو سال اخیر، افت ناگهانی قیمتها در فصل زمستان می تواند ناخوشایند باشد. با قیمتی حدود 79 دلار در هر بشکه، قیمت مطلق نفت کانادا با هزینه توسعه های جدید و اصلی این کشور برابر می شود. 

تاکنون قیمت نفت کانادا در حدود 13 دلار و 50 سنت پایینتر از قیمت نفت دابلیو تی آی آمریکا قرار داشته که این اختلاف قیمت کمترین سطح از ماه ژوئیه سال 2013 تاکنون بوده است. قیمت نفت آمریکا در روز دوشنبه (24 شهریور ماه) 93 دلار در هر بشکه معامله شد.

برخی از معامله گران می گویند که هم اکنون منفی 20 دلار در هر بشکه در مقایسه با 40 دلار گذشته کف واقع بینانه ای برای تخفیف به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، چند عامل در کاهش قیمتهای نفت خام کانادا در فصل زمستان موثر است. از طرفی عملیات تعمیر و نگهداری پالایشگاههای آمریکا در فصل پاییز سبب کاهش تقاضای نفت خام می شود و از طرفی دیگر با کاهش ساخت جاده ها، تقاضا برای آسفالت که فرآورده مهمی است و با پالایش نفت ماسه ای سنگین تولید می شود نیز پایین می آید.

کد خبر 224905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =