امکان برداشت روزانه 5 هزار بشکه مایعات گازی فراهم می شود

امکان برداشت روزانه 5 هزار بشکه مایعات گازی با بهره برداری از فاز دوم مخزن ذخیره سازی شوریجه فراهم می شود.

مدیر پروژه مخزن ذخیره سازی شوریجه به خبرنگار شانا گفت: در حال حاضر روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق می شود و امکان برداشت 2 هزار و 500 بشکه مایعات گازی از این مخزن وجود دارد.

محمدعلی اژدری افزود: برای این مخزن همچنین پالایشگاه نم زدایی و فرآورش با ظرفیت 20 میلیون متر مکعب گاز در روز تعریف شده است.

بی نیازی دریافت گاز از ترکمنستان با راه اندازی فاز 2 شوریجه 

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن فاز دوم این پروژه، ظرفیت تزریق و برداشت این مخزن افزایش 2 برابری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با اجرای فاز دوم ذخیره سازی شوریجه، از دریافت گاز ترکمنستان بی نیاز می شویم و ضریب پایداری گاز در شمال کشور نیز افزایش می یابد.

به گفته مدیر پروژه مخزن ذخیره سازی شوریجه، اجرای این پروژه پدافند غیر عامل را نیز اجرایی می کند و در صورتیکه که به هر دلیلی امکان انتقال گاز از جنوب به شمال کشور وجود نداشته باشد، گاز ذخیره شده در این مخزن را می توان جایگزین کرد.

وی تاکید کرد: مراحل طراحی، مهندسی، اجرا و بهره برداری این پروژه توسط کارشناسان داخلی در زمان تعریف شده انجام شده است.

اژدری یادآور شد: با تزریق گاز به این مخزن، ضریب بازیافت مایعات افزایش می یابد و با فروش این مایعات گازی بخشی از هزینه های اجرای آن قابل بازگشت است.

به گزارش شانا، طرح ذخیره سازی گاز شوریجه با هدف برداشت گاز در فصل سرد سال و تقویت گاز استانهای شمال و شمال شرق کشور، 16 شهریور ماه با حضور مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت به بهره برداری رسمی رسید.

در اجرای این پروژه، روزانه ١٠ میلیون متر مکعب گاز توسط ٣ ردیف کمپرسور هر کدام با ظرفیت ٣,٦ میلیون متر مکعب در روز به مخزن تزریق و در فصل سرما حداکثر روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب در روز از مخزن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می شود.

کد خبر 224937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =