پیشرفت طرح کهاب به نیمه رسید

طرح کهاب با 50 درصد پیشرفت در دست اجراست و با اجرای این طرح تا پایان سال ٩٥ سالانه ١٠٠ میلیون لیتر بنزین از بخار آن استحصال شود.

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: چندسالی است که از اجرایی شدن طرح کهاب گذشته است و بخشی از این طرح انجام شده است و دیگر در جایگاههای سوخت آلودگی وجود ندارد.

محمدحسین اردشیری اظهار کرد: این طرح در چند مرحله، از جمله باک خودروها (که خودروسازها باید انجام دهند)، مخازن موجود در انبارهای نفت، تانکرها و مخزن جایگاههای بنزین که تقریبا 40 تا 50 درصد پیشرفت داشته و در دو هزار و 500 تانکر تاکنون این پروژه انجام شده است.

وی تاکید کرد: شهرهای آلوده در اجرای این طرح دارای اولویت هستند و در مجموع این طرح پیشرفت 50 درصدی داشته است و تنها مشکلات بودجه ای از سرعت این طرح می کاهد و اجرای طرح مشکلی ندارد.

بر پایه این گزارش، اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین)  که از سال ١٣٨٧ در شرکت ملی پخش فرآورده های ایران کلید خورد، هم اکنون پس از چندسال توقف شتاب گرفته و براساس برنامه پیش بینی می شود تا پایان سال ٩٥ سالانه ١٠٠ میلیون لیتر بنزین از بخار آن استحصال شود.

ضرورت بروزرسانی تصفیه خانه ها

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت اعلام کرد: پروژه های پساب و پسماند انجام شده است ولی برای رفع کامل آلودگی و نهایی شدن پروژه ها، تا 4 سال آینده نیز این برنامه ریزی ادامه دارد.

اردشیری گفت: تمام مجتمعها و تاسیسات صنعت نفت به تصفیه خانه صنعتی و فاضلاب (بهداشتی) مجهز هستند ولی برخی از این تصفیه خانه ها باید بروز شوند و با استفاده از تکنولوژیهای مدرن، استاندارد بالاتر بگیرند، که شرکتها برنامه ریزی و اجرای این طرح را با نظارت کامل اچ اس یی وزارت نفت و چهار شرکت اصلی در دستور کار خود دارند.

پرداخت 30 میلیارد تومان اعتبار برای مالچ پاشی توسط وزارت نفت

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت یادآور شد: طبق مصوبه دولت، وزارت نفت مکلف به پرداخت هزینه عملیات مقابله با بیابان زایی در سطح 200 هزار هکتار در چندین سال از جمله مالچ پاشی است.

اردشیری افزود: این طرح پنج ساله برنامه ریزی شده بود و شرکت مناطق نفتخیز جنوب نیز مشکلی در پرداخت هزینه و بودجه در نظر گرفته شده، ندارد ولی پیگیری از طرف پیمانکار این طرح انجام نشده است.

وی گفت: وزارت نفت تاکنون 30 میلیارد تومان هزینه مالچ پاشی را پرداخت کرده است و هیچ مشکلی در بقیه پرداختها ندارد.

اردشیری اظهار کرد: وزارت نفت علاوه بر اجرای طرح 200 هزار هکتاری مقابله با بیابان زایی، در بسیاری از مناطق عملیاتی خود نیز اقدام به ایجاد و گسترش فضای سبز و نیز مالچ پاشی نموده است.

فضای سبز وزارت نفت بالاتر از استاندار جهانی
مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت گفت: استاندارد جهانی فضای سبز در مناطق عملیاتی 20 درصد است، در حالی که وزارت نفت بالای 22 درصد فضای سبز در تاسیسات خود دارد و هر ساله نیز برای افزایش آن تلاش می کند.

اردشیری افزود: وزارت نفت در برنامه پنجم تاکنون حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان (به صورت مستقیم) برای محیط زیست سرمایه گذاری داشته است.

وی یادآور شد: اچ اس ای وزارت نفت در سال 91 به دلیل دارا بودن 36 درصد صنایع سبز، در کشور مقام اول را دارد. البته گزارش صنایع سبز در سال 92 از سوی محیط زیست هنوز اعلام نشده است.

رعایت استاندارد جهانی در حریم خطوط لوله
مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت گفت: حریم ایمن خطوط لوله به قطر لوله و فشار خط بستگی دارد که استاندارد جهانی است.

وی افزود: حریم خطوط لوله باید رعایت شود اما به دلیل تصویب نشدن در مجلس شورای اسلامی، این قانون در شورای امنیت ملی مطرح شده و در حال بررسی است.

ایران در پیمان کیوتو پایین تر از رده هفتم است
اردشیری یادآور شد: ایران در رده هفتم پیمان کیوتو قرار دارد. البته با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، این نتیجه به دست آمد که ایران سه برابر کشورهای دیگر گزارش آماری به سازمان ملل ارائه می دهد که در حال به دست آوردن فرمول ملی و منطقه ای، برای حل این مشکل هستیم و با مصوب شدن این طرح، ایران حداقل تا رده چهاردهم یا پانزدهم در پیمان کیوتو پایین می آید.

پیمان کیوتو قراردادی است که در سال 1997 در کنفرانس سازمان ملل در شهر کیوتوی ژاپن مورد توافق دولت ها قرار گرفت. هدف این پیمان آن است که میزان انتشار گازهای گلخانه ای توسط کشورهای توسعه یافته، از سال 2008 تا 2012، به دست کم پنج درصد کمتر از سطح این گازها در سال 1990 برسد.

کد خبر 224950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =