۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
  • کد خبر: 225003
سقوط قیمت نفت تا بشکه ای 60 یا 70 دلار بسیار بعید است

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی و کارشناس سابق اوپک با بیان این که سقوط قیمت نفت تا 60 یا 70 دلار بسیار بعید است، گفت: اگر قیمت نفت به حدود این رقم کاهش یابد، دیگر تولید نفت از منابع غیرمتعارف صرفه اقتصادی ندارد و تولید آن متوقف خواهد شد.

مهدی عسلی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که قیمت نفت در دو ماه اخیر در مجموع روند نزولی داشته است، اظهار کرد: پس از تحولات عراق قیمت نفت به مدت حدود 10 روز تغییر کرد، اما باز هم این روند نزولی ادامه داشته است و در واقع بازار متوجه شده که داعش تهدید جدی نیست و بویژه منابع نفتی در جنوب عراق تاکنون به خطر نیفتاده است.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی و کارشناس سابق اوپک با بیان این که روند نزولی قیمت نفت دو دلیل عمده دارد، افزود: عرضه نفت غیر اوپک بویژه نفت غیر متعارف آمریکا طی ماه های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین افزایش تولید نفت در لیبی نیز قابل توجه بوده و بتازگی به 650 تا 700 هزار بشکه در روز رسیده است ضمن آن که احتمال افزایش بیش از این میزان نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در عین حال بسیاری از کشورها از جمله چین به دنبال کنترل رشد اقتصادی خود هستند و این کشور که از واردکنندگان بزرگ نفت است، ترجیح می دهد به دلیل مسائل زیست محیطی و مردمی رشد اقتصادی خود را روی 7.5 درصد کنترل کند، چرا که رشد سریعتر اقتصادی برای این کشور دردسرهایی را به همراه دارد، این در حالی است که میزان تقاضای یک میلیون بشکه ای چین در دهه گذشته به حدود 400 هزار بشکه در روز در سالهای اخیر رسیده است.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی و کارشناس سابق اوپک گفت: به عبارتی در شرایط فعلی تعادل عوامل بنیانی بازار یعنی، عرضه و تقاضا به نفع عرضه بر هم خورده و این نبودن تعادل را می توان در آمار انبارهای تجاری نفت دنیا بخوبی دید. ماه گذشته در امریکا و کشورهای اروپایی شرایط مازاد عرضه وجود داشت، به همین دلیل اگر در روند عرضه و تقاضا تغییری ایجاد نشود، روند نزولی قیمت ادامه پیدا می کند.

عسلی درعین حال سقوط قیمت نفت تا حدود 60 یا 70 دلار را بسیار بعید دانست و گفت: بخش قابل توجهی از افزایش عرضه نفت در سه سال گذشته با افزایش تولید نفت غیرمتعارف امریکا همراه بوده است. در حالی که هزینه تولید نفت از چاه های منطقه خاورمیانه برای هر بشکه کمتر و یا حداکثر حدود 20 دلار است، در مورد تولید نفت غیرمتعارف در امریکا و کانادا این رقم به حدود 80 دلار نیز میرسد، به همین دلیل اگر قیمت نفت به حدود این رقم کاهش یابد، دیگر تولید این نوع نفت صرفه اقتصادی ندارد و تولید آن متوقف خواهد شد و بنابراین با کاهش عرضه نفت غیرمتعارف تعادل به بازار برمی گردد.

وی دلیل دیگر بعید بودن سقوط قیمت نفت را نیاز دولتهای صادر کننده نفت به درآمدهای نفت دانست و گفت: بودجه تقریبا بیشتر کشورهای اوپک با قیمت نفت زیر 80 دلار در هر بشکه با کسری مواجه می شود و این رقم برای سه کشور بزرگ تولید کننده عربستان، نیجریه و ونزوئلا بالای 90 دلار در هر بشکه است. همین موضوع برای روسیه تولید کننده بزرگ نفت غیر اوپک صادق است. بنابراین چنانچه قیمت نفت برای ماه های متوالی به زیر 90 دلار در هر بشکه برسد اوپک با مدیریت عرضه نفت، نوسانات بازار را اصلاح خواهد کرد. به همین دلیل بعید به نظر می رسد قیمت نفت برای مدتی طولانی زیر 90 دلار بر بشکه باقی بماند.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی ادامه داد: البته این پیش بینی ها با فرض ادامه روند موجود است و طبعا اگر اتفاقاتی غیرمترقبه در بخشهای عرضه و تقاضا و یا جغرافیای سیاسی رخ دهد، ممکن است در کوتاه مدت بازار از تعادل خارج  شود. در هر حال فعلا این انتظار وجود دارد که میزان تولید نفت در لیبی و امریکا بیشتر شود و همین مسئله زمینه سستی بازار را فراهم کرده است.

وی در باره نگرانی های بازار و حتی اوپک در مورد داعش و تهدیدهای آن، گفت: حدود سه ماه پیش که این گروه تازه سربرآورده بود بویژه در زمان تصرف موصل نگرانی ها در مورد این گروه زیاد بود و بویژه نگرانی در مورد بخشهای جنوبی عراق که بیشترین تولید نفت را دارد، وجود داشت که حداقل در کوتاه مدت تخریب ایجاد شود و عرضه نفت مختل شود اما خوشبختانه چنین اتفاقی رخ نداد و در هفته های اخیر نیز با آزاد سازی بخشهای مختلفی از تصرفات این گروه در عراق از جمله آمرلی و عقب نشینی آنها این نگرانی ها در بازار بسیار کمتر شده است.

وی با بیان اینکه قیمت نفت از جمله قیمتهای پر نوسان است، گفت: حجم بالای نفت موجود در بازار که سبب افزایش حجم انبارها و روزهای پوشش مصرف شده است، سبب شده نگرانی برای خریداران نفت وجود نداشته باشد.

عسلی با تاکید بر اینکه دو عامل همواره بر کاهش نگرانی در بازار نفت تاثیر داشته است، گفت: مازاد ظرفیت اوپک از سوی اعضای اوپک بویژه از سوی عربستان و نیز افزایش حجم انبارهای نفت متوسط حجم انبارها پنج سال گذشته؛ مثلا در نیمه اول سال 2008 که قیمتهای نفت افزایش یافت، بازار شاهد کاهش حجم انبارهای نفت و نیز کاهش مازاد ظرفیت تولید اوپک به کمتر از یک میلیون بشکه بود که انتظارات کمبود عرضه نفت را دامن می زد. در حالیکه هم اکنون حجم انبارهای تجاری نفت و فرآورده های نفتی در اروپا و آمریکا و ژاپن بسیار بالاست و همین دو عامل سبب می شود بازار نگرانی از نظر کمبود نفت نداشته باشد.




کد خبر 225003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =