سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین برق جهان به 22 درصد رسید

استقبال استفاده از انرژی های نو در حال افزایش است و در سال گذشته میلادی 250 میلیارد دلار در بخش تولید برق تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار شانا روند رو به رشد استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر با شتاب در حال افزایش است و  اغلب کشور های جهان با توجه به موقعیت جغرافیائی قرار گرفته در آن از انرژی های نو و تجدید پذیر استفاده می کنند.

تمام آمارها حاکی از آن است که  جهان به سوی استفاده از انرژی های پاک گام بر می دارد بطوری که ظرفیت انرژی بادی، خورشیدی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر طبق آمارهای رسمی منتشر شده طی سال گذشته میلادی رشد یافت و هم‌اکنون 22 درصد برق جهان ازطریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود انرژی برق‌آبی و سایر فناوری‌های سبز تولید برق 26 درصد برق جهان را تا سال 2020 تولید کند.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سطح سرمایه‌گذاری‌های انرژی تجدیدپذیر در زمان حاضر درمقایسه با سال 2011 که 280 میلیارد دلار بوده، کمتر شده است و انتظار می‌رود تا پایان این دهه بطور میانگین سالیانه 230 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

نرخ رشد کنونی ایجاد مزرعه‌های بادی جدید و پنل‌های خورشیدی قابل‌توجه است اما آژانس معتقد است که این نرخ رشد کافی نیست.

در این گزارش آمده است که استفاده از انرژی باد در ساحل برای کشورهای برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی درمقایسه با سایر روش‌های تولید برق از سوخت‌های فسیلی ارجحیت دارد.

توانمندسازی بخش خصوصی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

به‌منظور توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تعاونی، وزارت نیرو به ارایه مشوق‌های مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری در تولید برق از منابع تجدیدپذیر اقدام کرده است.

در زمان حاضر ظرفیت نصب شده مولدهای تجدیدپذیر حدود 219 مگاوات است درحالی که آلمان تا پایان سال 2012 میلادی، با وجود داشتن پیک زمستانی (برعکس پیک تابستانه شبکه برق ایران) و شدت تابش بسیار کمتر از ایران، 32000 مگاوات مولد خورشیدی و بیش از 30000 مگاوات توربین بادی نصب شده دارد.

در این مسیر به‌منظور توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تعاونی، وزارت نیرو به ارایه مشوق‌های مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری در تولید برق از منابع تجدیدپذیر اقدام کرده است.

براساس این گزارش، باید در 10 سال آینده دست‌کم 20 درصد از برق تولیدی کشور از محل انرژی‌های نو تامین شود چراکه در سال‌های 2017 تا 2020 باید مالیات منوکسیدکربن به سازمان ملل پرداخت کنیم.

نرخ پایه خرید برق از تمام تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر در سال 1393 معادل 4628 ریال محاسبه شده است.

این گزارش می افزاید: انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر براساس قیمت واقعی سوخت صرفه‌جویی شده، 22 قرارداد بیع متقابل به ظرفیت 945 مگاوات با سرمایه‌گذاران منعقد شده است که در مقابل سوخت صرفه‌جویی شده به ارزش 31100 میلیارد ریال به سرمایه‌گذاران تحویل خواهد شد.

در بند 69 قانون بودجه سال 1392، با وضع عوارض 30 ریالی بر هر کیلووات ساعت مصرف برق (به‌جز مشترکان خانگی روستایی)، منابع محدودی برای حمایت از توسعه مولدهای تجدیدپذیر و برق روستایی ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش مبلغ 30‌ ریال بعنوان عوارض برق تجدیدبذیر از مشترکان برق به‌استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک طبق بند 69 قانون بودجه سال 1392 (و بند "ز" تبصره 9 قانون بودجه سال 1393) توسط شرکت توانیر دریافت می‌شود.

کد خبر 225023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =