۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
  • کد خبر: 225052

با تصمیم شورای‌عالی اقتصادی و ابلاغ معاون اول رییس‌جمهوری، تهاتر نفت خام صادراتی ایران با بنزین سوپر و گازوئیل، بر اساس مجوزهای قانونی قبلی در دولت تدبیر و امید آزاد شد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه گسترش صمت، براساس برآوردهای وزارت نفت باید امسال به‌طور متوسط روزانه ۱۰میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد اما با وجود رشد مصرف این فرآورده نفتی حجم واردات به نصف کاهش یافته است.
همزمان با پیشی گرفتن مصرف از تولید بنزین، تصمیم دولت برای تثبیت قیمت این فرآورده نفتی و چراغ سبز وزارت نفت برای واردات بنزین، احتمال تهاتر نفت ایران با بنزین قوت گرفت. از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران با ثبت رشدی حدود ۷درصدی به حدود ۷۰میلیون لیتر در روز رسیده که با توجه به آغاز دور جدید سفرهای تابستانی متوسط مصرف بنزین معمولی و بنزین سوپر کشور از مرز ۷۵میلیون لیتر در روز عبور کرده است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد تاکنون حتی رکوردهای مصرف روزانه بیش از ۸۰میلیون لیتر بنزین در روز هم به ثبت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود همزمان با آغاز فصل بازگشایی مدارس متوسط مصرف بنزین ایران همچنان به رشد افسار گسیخته خود ادامه دهد.
درحال‌حاضر ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود ۶۵ تا ۶۷میلیون لیتر در روز بوده است که در صورت راه‌اندازی کامل دو طرح بنزین‌سازی پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز تا مهرماه سال‌جاری تولید بنزین کشور به حدود ۷۰میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد. با این وجود از ابتدای سال‌جاری تاکنون علاوه بر تولید روزانه به‌طور متوسط ۷ تا ۱۰میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی مابقی نیاز بنزینی کشور از محل برداشت از مخازن استراتژیک تامین شده به طوری‌که هم‌اکنون حجم ذخایر استراتژیک بنزین کشور کاهش یافته است.
در همین حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی اقتصادی دولت با یادآوری اینکه در قانون بودجه افزایش ۳۸درصدی قیمت سوخت به دولت اعلام شده است، گفت: با این وجود، دولت تصمیم گرفته ریالی هم بر قیمت سوخت ازجمله بنزین اضافه نکند تا فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود.
آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود ۷۳/۵ میلیون لیتر در روز بوده است، که با راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت و مدیریت مصرف بنزین، رشد مصرف این فرآورده نفتی در طول سال‌های ۸۶ تا ۸۹ روندی نزولی داشته است.
در چند سال گذشته تاکنون با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، حتی واردات این فرآورده نفتی از خارج کشور به‌طور کامل متوقف شد ضمن آنکه سال ۱۳۸۹ با اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها، مصرف بنزین و گازوئیل کشور به نوعی مدیریت و رشد آن مهار شد.
در حدفاصل سال ۱۳۸۹ تا ۹۱ متوسط مصرف روزانه بنزین کشور بین ۶۰ تا ۶۵میلیون لیتر در روز نوسان داشته است، با این وجود از ابتدای سالجاری تاکنون مصرف بنزین ایران رشد و جهش غیرقابل پیش‌بینی را ثبت کرده است.
ورود سالانه بیش از یک‌میلیون دستگاه خودروی جدید به ناوگان حمل‌ونقل کشور و تثبیت سهمیه و قیمت‌های بنزین در کنار قاچاق و انحراف این فرآورده نفتی از مهم‌ترین دلایل سونامی مصرف بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون بوده است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با تاکید بر اینکه تا پایان سال‌جاری ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران به ۷۰میلیون لیتر افزایش می‌یابد از رشد تولید این فرآورده استراتژیک نفتی به بیش از ۱۰۰میلیون لیتر تا پایان افق چشم‌انداز خبر داده است.
همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین با اجرای ۱۳میلیارد دلار طرح‌های جدید بنزین‌سازی، بهبود کیفیت و فرآیند تولید در پالایشگاه‌های موجود نفتی ضمن افزایش عدد اکتان بنزین به بیش از ۹۰ میزان برخی از ترکیبات آروماتیکی، گوگرد، ام.تی.بی.ای و بنزن هم از ترکیب این فرآورده نفتی حذف خواهد شد.
در همین حال عباس کاظمی معاون وزیر نفت با بیان اینکه درحال‌حاضر به‌طور متوسط روزانه کمتر از ۵میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود، یکی از دلایل کاهش حجم واردات بنزین را افزایش ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک در پالایشگاه‌های نفت اعلام کرد. همزمان با کاهش حجم واردات بنزین، با تصمیم شورای عالی اقتصادی و ابلاغ معاون اول رییس‌جمهور، تهاتر نفت خام صادراتی ایران با بنزین سوپر و گازوئیل، بر اساس مجوزهای قانونی قبلی در دولت تدبیر و امید آزاد شد.
در همین حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز با انتشار گزارشی کوتاه اعلام کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، اقدام وزارت نفت در واردات بنزین سوپر و نفت و گاز از خارج کشور از طریق تهاتر، براساس مجوزهای قانونی قبلی تایید شد. از این رو شورای عالی اقتصاد با تایید منابع و مبالغ مربوط به تهاتر فرآورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۲ هدف از این اقدام را تامین کمبود فرآورده‌های نفتی مورد نیاز در کشور اعلام کرده است.
در همین حال خردادماه امسال هیات دولت با صدور مصوبه‌ای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین تنها با استاندارد یورو۴ اتحادیه اروپا شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو۲ در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.
مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با تاکید بر راه‌اندازی ۳ طرح جدید افزایش ظرفیت تولید بنزین، تصریح کرده‌اند: با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی و به‌ویژه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس امکان توقف واردات و تامین نیازهای بنزینی در داخل کشور فراهم می‌شود.

کد خبر 225052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =